فصل ۲۸ – امور مالی و اداری
۴۰۱
وظائف مدیران مناطق و رؤسای واحدها و حسابداری بازرسی داخلی
بند ۴۰۱- مسئولین واحدهای ثبتی مكلفند:الف: مدیران كل مناطق مكلفند حداقل ماهی یكبار واحدهای ثبتی تابعه را مورد بازرسی قرار داده و در صورت مشاهده تخلف و هرگونه بی ترتیبی ضمن ارشاد مسئولین نتیجه رسیدگی را ضمن معرفی متخلف به سازمان ثبت گزارش نمایند.ب: عملیات مأمورین واحد ثبتی مربوطه را همه روزه دقیقاً بازرسی نموده و مخصوصاً امور مالی را از هر جهت تحت نظر مستقیم قرار داده و ماقبت نمایند كوچكترین غفلت یا تخلفی نشود.ج: عمل مأمورین توزیع اظهارنامه و تحدید حدود را بلافاصله پس از انجام كار و قبل از پرداخت فوق العاده و هزینه سفر و سایر مأمورین را نیز حسب اهمیت وظیفه شغلی كه دارند لااقل هر هفته یكمرتبه دقیقاً بازرسی و مراقبت كامل نمایند كه كوچكترین غفلت و تخلفی نشود.د: در هر مورد كه هنگام بازرسی تخلفی مشاهده
میشود و یا اطلاعی از وقوع تخلف و جرمی میرسد باید بلافاصه موضوع بطور وضوح و كاملاً روشن در صورتمجلس منعكس و یه امضاء متخلف برسد و در صورت استنكاف یا عدم حضور متخلف مراتب در صورتمجلس تصریح شود و جریان امر فوراً بدون اغماض در اجرای بند الف این بخشنامه به ثبت
منطقه مربوطه گزارش و كلیه مدارك وقوع تخلف یا جرم را ضمن گزارش بفرستند.بند ۲۳۰ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹ اصلاح شده.
۴۰۲
محو آثار و علائم مربوط به رژیم گذشته از اوراق و مطبوعات مورد استفاده ادارات
بند ۴۰۲- در اجرای اوامر صریح و موكد حضرت امام خمینی رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران (ره) مبنی بر لزوم محو هرگونه آثار و علائم مربوط به رژیم گذشته از اوراق و مطبوعات
مورد استفاده ادارات و مؤسسات دولتی مقتضی است از بكار بردن اوراق و مطبوعات و اسناد اداری و ثبتی (اعم از بهادار و غیربهادار) كه متضمن اینگونه آثار و علائم باشد اكیداً خودداری نمائید. مسئولیت اجرای دستور فوق بعهده شخص امضاء كننده اوراق خواهد بود.بخشنامه شماره ۲۵۴۳/۱۰-۸/۴/۵۹
۴۰۳
نحوه استفاده از كاغذهای واترمارك
بند ۴۰۳- پیروبخشنامه شماره ۲۵۴۳/۱۰-۸/۴/۵۹ چون هدف از بخشنامه صادره محو هرگونه آثار و علائم مربوط به رژیم گذشته بوده و انجام امر به كرات مورد سئوال قرار گرفته است.در اجرای دستور صادره تذكار میدهد:۱- در مواردی كه قانون لزوماً تنظیم سند را بر روی اوراق بهادار پیش بینی نكرده استفاده از اوراقی كه علامت جمهوری اسلامی در آن مندرج است بلامانع است.در مواردی كه برابر قانون برای تنظیم سند استفاده از اوراق بهادار لازم است چون اوراق بهادار موجود .اجد دو قسمت است بدینصورت كه قسمت صدر
آن دارای عنوان جمهوری اسلامی است لیكن در قسمت ذیل آن بصورت (واترمارك) آثار رژیم گذشته مشاهده میشود.استفاده از صدر سند بشرط جدا كردن قسمت ذیل آن مانعی ندارد بدینصورت كه قسمت صدر را از اصل جدا كرده و با ضم آن به كاغذ معمولی در تنظیم سند اقدام و قسمت ذیل آنرا
كه آثار رژیم منحوس گذشته در آن دیده میشود برای امحاء آن به كارپردازی سازمان ارسال دارند.
۴۰۴
رسیدگی به وضع صندوق
بند ۴۰۴- رؤسا ثبت موظفند روزانه وضعیت حسابها و دفاتر و اوراق كارپردازی را مورد رسیدگی قرار دهند و حداقل ماهی یكمرتبه نیز با حضور نماینده دارائی و حسابدار و جمعدار وضعیت صندوق و اوراق بهادار را رسیدگی نموده ذیل دفاتر و صورت وضعیتها را امضاء و نتیجه رسیدگی را در چند نسخه صورتمجلس نموده یك نسخه به نماینده دارائی تسلیم و یك نسخه دیگر را با مدارك مربوطه ضمن گزارش جریان امر به دفتر تشكیلات و بودجه مركز ارسال و یك نسخه را در محل بایگانی و نسخه ای نیز به ثبت منطقه متبوعه ارسال دارند.
۴۰۵
نحوه تنظیم دفتر و نگهداری حساب اوراق بهادار
بند ۴۰۵- الف: دفتر حاوی ستونهای انواع اوراق بهادار را باید طبق نمونه تهیه شده وسیله سازمان ثبت تنظیم و مورد عمل قرار گیرد.ب: دفتر مزبور باید حاوی موجودی برگهای بهادار، دریافتی از چاپخانه یا واحد اوراق بهادار
یا كارپردازی یا دارائی محل حسب مورد مصرفی، موجودی، تحویل درآمد بحساب مربوطه باشد.ج: در ستون مصرفی دفتر باید علاوه بر تعداد برگهای مصرف شده بهای آن نیز قید گردد.د: در ستون تحویل درآمد شماره قبوض تحویل درآمد برگهای بهادار بحساب مربوطه قید میشود بطوریكه همیشه
وضعیت اوراق بهادار قابل رسیدگی و كنترل باشد.رؤسا ثبت مكلفند علاوه بر رسیدگی امور مالی دفتر مذكور وضع اوراق بهادار را نیز رسیدگی و كنترل نمایند (بند ۲۵۱ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۰۶
نحوه استرداد وجوه اضافه وصولی
بند ۴۰۶- چون طبق ماده ۴۱ قانون محاسبات عمومی مصوب ۱۵ دیماه ۱۳۴۹ وجوه اضافی دریافتی اعم از اینكه دریافت در سال جاری یا سنوات گذشته صورت گرفته باشد باید از درآمد وصولی مربوطه در سال جاری مسترد گردد. بنابراین در مورد استرداد
اضافه دریافتی پس از اعلام كتبی مرجع تشخیص دهنده درآمد مربوطه مراتب را با قید شماره نامه مزبور موضوع استرداد و اینكه ضمن چه مبلغ و در چه تاریخ و به كدامحاب خزانه تحویل گردیده با تعیین شماره حسابی كه وجوه مورد استرداد باید به آن حساب انتقال داده شود بخزانه اعلامنمایند تا خزانه پس از تطبیق مبلغ وصولی با دفاتر مربوطه در صورتیكه وجوه مزبور مربوط بحساب تمركز وجوه در مركز باشد با صدور دستور انتقال وجه از حساب مربوط بحساب سپرده یا حساب رد اضافه دریافتی اقدام كند و هرگاه مبلغ وصولی بحساب تمركز وجوه دارائی شهرستان منظور و یا مستقیماً حساب خزانه تحویل شده باشد اجازه انتقال وجه از حساب تمركز وجوه درآمد عنوان اداره دارائی صادر و رنوشت آنرا به بانك ملی ایران شعبه شهرستان مربوطه صادر نمایند.ذیحسابان و همچنین ادارات دارائی شهرستانها مكلفند در موقع رد وجوه اضافه دریافتی مبلغ
مود استرداد را با قید ماره چك و تاریخ آن در ستون ملاحظات دفتر درآمد در مقابل اصل مبلغ وصولی و همچنین در متن نسخ قبوض وصولی در رگ بستانكار قید و در دفتر درآمد جاری بعنوان برگشتی از درآمد مربوطه عمل نمایند و مدارك وجه استردادی را به ضمیمه حساب ماهانه درامد
به اداره كل تمركز حسابها و امور حسابداریها ارسال دارند.در مورد اسنترداد اضافه دریافتی مربوط به مالیاتهای مستقیم نحوه عمل كماكان طبق دستور شماره ۲۶/۱۱۰۰۰۰-۲۳/۱۲/۴۸ خواهد بود(بند ۲۷۶ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۰۷
ثبت شماره فیش وصول حقوق دولتی
بند ۴۰۷- در هر مورد از جمله اوراق اجرائی، شركتنامه ها و نكاحیه و غیره كه از مهر صول حقوق دولتس بجای الصاق تمبر استفاده میشود لازم است شماره فیش پرداختی در متن آن ثبت گردد.
۴۰۸
وصول و ابصال حقوق دولتی
بند ۴۰۸- بموجب گزارش اداره كل امور مالی بعضی از ادارات ثبت و دفاتر اسناد رسمی درآمدهای وصولی خود را كه بایستی به حسابهای مربوط در بانك ملی ایارن واریز نماید بعلت اینكه گاهی اوقات در نوشتن فیشها دقت لایم بعمل نمی آید و درآمد هر حساب بجای آنكه به حساب مربوط به خود واریز شود به حساب دیگر منظور میگردد، لذا مراقبت نمایند در موقع پرداخت درآمده به حسابهای مربوط دقت شود كه اشتباهی رخ ندهد.
۴۰۹
كسر مالیات از مال الاجاره موضوع تبصره ۶ ماده ۲۰ قانون مالیاتهای مصوب سال ۱۳۴۵
بند ۴۰۹- چون براساس تبصره ۶ ماده ۲۰ قانون مالیاتهای مستقیم كه مقرر میدارد، سازمانهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و كلیه اشخاص حقوقی مكلفند مالیات موضوه این بخش را از مال الاجاره هائی كه پرداخت میكنند كسر و به اداره دارائی محل پرداخت نمایند و رسید مالیاتی آنرا بموجر تسلیم كنند.لذا مفاد بخشنامههای شماره ۲۲۵۷۵- ۲۲/۸/۴۶ و ۲۶۸۴۹-۶/۱۰/۴۶ كه طی شماره ۲۷۰۹۵/۲-۲۸/۱۰/۴۶ سازمان ثبت ابلاغ شده لازم الرعایه است.(بند ۳۰۲ مجموعه بخشنامه های
تا آخر سال ۴۹ صلاحی شده).
۴۱۰
ارسال پرونده به مراجع قضائی
بند ۴۱۰- در مواقعی كه پرونده اجرائی مورد نیاز مقامات قضائی باشد باید اداره ثبت پرونده را وسیله یكی از كارمندان به آنجا فرستاده و پس از رفع نیاز اعداه دهنده و اگر نگهداری آن ضروری باشد كتباً ضرورت امر و مدت نیاز معلوم شود. (بند ۴۳۶ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹۹.
۴۱۱
دادن سواد اوراق پرونده ثبتی
بند ۴۱۱- در هر مورد كه درگواهی مرجع قضائی تصریح به دادن سواد برگ معین از پرونده ثبتی نشده باشد ارداه ثبت باید باستناد ماده ۳۰۴ قانون آئین دادرسی مدنی و ماده ۱۰۱ آئین دادرسی كیفری اشكال كار را از حیث اینكه وقوف اشخاص بهمطالبی
از پرونده منافی حق صاحب پرونده بوده و مطالعه پرونده های مفصل مستلزم نظارت مأمورین ثبت و صرف وقت زیاد است و اشكالات متصور دیگر با ذكر توضیح به مرجع صلاحیتدار قضائی اعلام دارد.هرگاه دادگاه در گواهینامه صادره مستند به ماده ۳۰۴ قانون آئین دادرسی مدنی مشخصات اجمالی برگ مورد نیاز را ذكر كند بطوریكه رفع ابهام باشد باید به تقاضای متقاضی ترتیب اثر داده شود. (بند ۴۲۰ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۱۲
دادن رونوشت و گواهی
بند ۴۱۲- كلیه اشخاص ذینفع میتوانند از اوراق راجع به خود كه در پرونده مربوطه بایگانی است از ثبت محل و آراء هیئت نظارت و شورایعالی ثبت از دفاتر مربوطه به هزینه خود رونوشت گواهی شده اخذ كنند دادن رونوشت به غیر ذینفع محتاج بصدور و ارائه
گواهی نامه مرجع صالح است. (بند ۴۴۹ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۱۳
وسائل نقشه برداری و مهندسی
بند ۴۱۳- وسائل نقشه برداری و مهندسی تحت نظر مستقیم رئیس اداره و سرپرست مهندسین بوده و فقط مواقع كار ثبتی بایستی دوربین و وسائل نقشه برداری توسط مهندس از اداره خارج شود ضمناً حفظ و نگهداری وسائل مزبور را به مهندسین و نقشه برداران متذكر میگردد كه كلیه خسارات وارده بر دستگاههای نقشه برداری مگر در مواقع پیش بینی نشده (آتش سوزی و سرقت) كه انهم بایستی ضمن تشریفات قانونی اعلام گردد بعهده رئیس اداره و مهندس ثبت میباشد و به مهندسین و نقشه بردارانی كه با وسائل نقشه برداری جدید نقشه برداری مینمایند یادآور میشودكه بایستی با دقت كامل دستورالعمل كار نقشه برداری را مراعات نمایند و در صورتیكه نقشه هائی بدون توجه به اصول فنی نقشه برداری تهیه شود مورد مؤاخذه و حداقل توبیخ آنان و نقشه برداری مجدد با هزینه شخص آنان خواهد بود.
۴۱۴
گزارش اشكالات و تخلفات پرونده ثبتی
بند ۴۱۴- در هر موردی كه گزارش نسبت به اشكالات و اختلافات پرونده های ثبتی یا اجرائی میدهد نام متخلفین و بود و نبود سوء نیت را صریحاً ذكر كنند و مراتب را محرمانه مستقیماً جهت اقدام قانونی بسازمان ثبت اعلام دارید. (بند ۴۲۲ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۱۵
ذكر نام و سمت كارمند
بند ۴۱۵- الف: رؤسای ادارات و معاونین و كارمندان باید نام و نام خانوادگی و سمت خود را در محل كار نصب نمایند.ب: رؤسا و معاونین و كارمندان و مأموران اجراء و ابلاغ باید قبل از امضای اوراق اداری، نام و نام خانوادگی و سمت خود را قید نمایند.(بند ۴۴۴ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۱۶
تبدیل مهرهای سابق به مهرهای برجسته
بند ۴۱۶- بخشنامه به كلیه ادارات كل و ادارت ثبت مركز و ثبت منطقه تهران و تبت نواحی و كلیه واحدهای ثبتی تابعه ثبت منطقه تهران و اداره اجراء و دوایر تابعه آن: هانطور كه اطلاع دارند اورق نامه ها و اسنادی كه از ناحیه سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و واحدهای تابعه صادر میشود از ارزش و اعتبار و اهمیت ویژه ای برخوردار است و ماهیت اینگونه مدارك به اعتبار رسمیت و سندیت آنها اجاب مینماید كه همواره بطرق مقتضی و قابل اعتناد صحت صدور آنها با وسیله اطمینان بخشی محقق و معلوم گردد كه یكی از ابزار و عوامل حصول اطمینان مهور نمودن اوراق و نامه ها و اسناد صادره به مهر انحصاری و مخصوص واحدهای ذیربط سازمان ثبت است بنابراین ویژگی و خصوصیت مهم ضمن بررسیهائی كه بعمل آمد ملاحظه شد اولاً هر یك از واحدها و ادارات ثبت بنحو متفاوت مهر ساده ای با عناوین و تیترها و علائم گوناگون و مختلف و بعضاً بسیار قدیمی و ناخوانا برایممهور نمودن نامه ها و اسناد در اختیار داشته و ثانیاً مهر ادارت ثبت بطریقه مطمئن و امن محفوظی نگهداری نمیشود و در نتیجه احتمال بسهولت قرار گرفتن آن در دسترس افراد غیرمسئول زیاد و نهایتاً امكان هرگونه سوء جریانی در استفاده از امهار مزبور وجود دارد، لذا به منظور فع این محظورات و ایجاد هماهنگی و اعمال رویه یكنواخت و اعتماد و اطمینان از اصالت نامه ها و اسناد صادره از ادارن ثبت و امكان حراست بیشتر از امهار اخیراً با توجه به استقرار نظام بودجه استانی در سازمان ثبت توسط اداره كارپردازی این سازمان مهرهای پرسی برجسته ای مخصوص هر یك از ادارات تابعه سازمان ثبت در مركز و واحدهای ثبتی منطقه تهران به تعداد مورد نیاز هر اداره تهیه و آماده توزیع شده است كه نهایتاً با اتخاذ این روش جدید مقرر شد منبعد هر اداره صرفاً دارای یك مهر برجسته اصلی برای ممهور نمودن كلیه نامه ها و اسناد و اوراق صادره و نیز یك مهر ساده ورود به دفتر اداره باشد و مهر اصلی با تظیم صورتجلسه ای منحصراً تحویل مسئول هر واحد خواهد شد تا بنحو مطمئن و صحیحی از آن استفاده و حفاظت و نگهداری و به هنگام ضرورت به تشخیص و با مسئولیت خود مهر مذكور را رسماً و مستنداً به مقام قابل اعتماد دیگر اداره تحویل نماید. علیهذا مقتضی است مدیران هر یك از واحدهای ثبتی مركز و ثبت نواحی و كلیه واحدهای تابعه ثبت منطقه تهران در اسرع وقت كلیه امهار قبلی مورد استفاده اداره
خود را بهر تعداد كه موجود است به اداره كارپردازی سازمان ثبت تسلیم و دو نمونه مهر جدید ادارات و واحدهای تحت سرپرستی خود را تحویل و منبعد مورد استفاده قرار داده و در حفظ و نگهداری از آن نهایت كوشش را بعمل آورند.ضمناً از تاریخ ۱۵/۵/۱۳۶۲ كلیه نمونه امهار قبلی
ادارات مذكور از درجه اعتبار ساقط و تمام اسناد و اوراقی كه از ادارات ثبت مركز و واحدهای تابعه ثبت منطقه تهران صادر میشود فقط در صورت ممهور بودن به مهرهای برجسته جدید معتبر خواهد بود.بخشنامه شماره ۳۸۹۷/۱۰-۸/۵/۶۲
۴۱۷
مصاحبه
بند ۴۱۷- كاركنان سازمان ثبت مراقبت فرمایند هرگونه مصاحبه مطبوعاتی رادیوئی یا تلویزیون در مورد امور مربوط به سازمان ثبت مستلزم كسب اجازه قبلی از دستگاه متبوع میباشد.(بند ۴۵۴ مجموعه بخشنامه های تاآخر سال ۴۹ مجموعه اصلاح شده).
۴۱۸
مكاتبات با وزارتخانه ها و نمایندگان سیاسی
بند ۴۱۸- نظر به انحلال شعبه اجرائیات اداره سابق دادرسی ارتش و احاله وظائف آن به شعبه قضائی ستاد ارتش اخطارها و احضارها و امور مربوط به اجرا را مستقیماً به شعبه قضائی ستاد راتش ارسال دارید و سایر مكاتبات قضائی را كه بعنوان ارتش باشد به دفتر سازمان قضائی ارتش ارسال دارند.از تماس و مكاتبه مستقیم با سفارتخانه ها ونمایندگیهای سیاسی و كنسولی خارجی خودداری نموده و در هر مورد از طریق وزارت خارجه باید اقدام شود. در مورد استعلامات و مراجعات نمایندگیهای سیاسی خارجی كه بوسیله وزارت امور خارجه به ادارت ثبت فرستاده میشود نتیجه اقدام را برای وزارت امور خارجه بفرستید. در مورد سازمان ملل مكاتبات باید از طریق وزارت امور خارجه بعمل آید.(بند ۴۰۵ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹ اصلاح شده).
۴۱۹
نامه های محرمانه
بند ۴۱۹- مقتضی است بمنظور رعایت مقررات حفاظت و حفظ مطالب نامه ها و گزارشهای طبقه بندی شده (محرمانه، خیلی محرمانه، سری، بكلی سری) اولاً ترتیبی داده شود كه این قبیل نامه ها را در پاكت لاك و مهر شده كه درجه آن در روی پاكت ذكر شده باشد در
تهران به دبیرخانه سازمان ثبت با اخذ رسید تحویل تا بدون آنكه مفتوح شود بنظر ریاست سازمان ثبت برسانند و. در مناطق ثبتی اینگونه نامه ها مستقیماً به شخص مدیران كل تحویل گردد و در واحدهای ثبتی نیز به رؤسای واحدها تسلیم خواهد شد.ثانیاً چون میبایست مندرجات و مفاد
این نامه ها كاملاً مخفی و از دسترس افراد غیر مسئول و غیرمجاز خارج باشد لازم ات برای این قبیل امور بایگانی مخصوص ترتیب داده و مراقبت نمائید در پایان اوقات اداری هیچ نوع اسناد و نامه ای محرمانه كه در جریان اقدام است روی میز نمانده و در قفسه های مخصوصی نگهداری شود تا بدین ترتیب مطالب مورد نظر بوسیله اشخاص افشا نگردد.(بند ۴۴۰ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۲۰
كمیسیون مشورتی ادارات اوقاف
بند ۴۲۰- در مورد اعتراض به ثبت از طرف ادارات اوقاف باید رؤسای ثبت استان و شهرستان در كمیسیونی كه با حضور رؤسای ادارات اوقاف تشكیل میشود حضور یافته و با رعایت غبطه موقوفه نظر مشورتی خود را اظهار نمایند.(بند ۴۴۲ مجموعه بخشنامه
های تا آخر سال ۴۹).
۴۲۱
مراجعات بازپرس و دادیار
بند ۴۲۱- رؤسای ثبت مراقبت نمایند كه هنگام مراجعه بازپرسان و یا دادیاران دادسرها با آنها همكاری شود.(بند ۴۳۷ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۲۲
نگاهداری پرونده ها و مدارك اداری
بند ۴۲۲- پرونده ها و مداراك دارای بجز امور محرمانه نباید در كشوی میز و قفسه ها مخصوص كارمندان مخفی بماند و تنها رؤسای ادارات میتوانند مدارك مهم را نزد خود در قفسه مخصوص نگاهداری نمایند.(بند ۴۴۵ مجموعه بخشنامه های تا آخر
سال ۴۹).
۴۲۳
طرز تشكیل و نگهداری پرونده ها
بند ۴۲۳- اوراق مربوط به پرونده ها باید بلافاصله در پرونده بایگانی و منگنه شده و فهرست آنها در ظهر پرونده نوشته شود.(بند ۴۲۳ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۲۴
اخذ رسید در مقابل دادن پرونده
بند ۴۲۴ – تحویل پرونده به متصدیان داخلی اداره ثبت بدون استفاده از برگ رسید ممنوع است.(بند ۲۴۲ مجموعه بخشنامه های تاآخر سال ۴۹).
۴۲۵
مهندس و ارزیاب ثبت
بند ۴۲۵- رؤسای ادارات باید از وجود مهندسین و ارزیابان ثبت در مواقعی كه كار مهندسی و ارزیابی ندارند در امور فنی و اداری استفاده نمایند.
۴۲۶
مكاتبات با واحدهای ثبتی
بند ۴۲۶- مقتضی است از مكاتبه مستقیم با واحدهای تابعه نیروی سه گانه ارتش خودداری نموده و برای حسن جریان امور و تسریع در صدو.ر پاسخ های لازم در مواقع لزوم با واحدهای مربوطه مكاتبه نمایند.(بند ۴۴۳ مجموعه بخشنامه های تاآخر سال ۴۹).
۴۲۷
عدم قبول درخواست انتقال متقاضیان از سایر وزارتخانه ها قبل از جلب نظر سازمان
بند ۴۲۷- اخیراً مشاهده میشود كه بعضی از مناطق ثبتی درخواست متقاضیان انتقال از سایر وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی را كه به واحدهای ثبتی تابعه خود قبل از كسب نظر از سازمان پذیرفته و اقدامات مقدماتی را انجام و سپس در خصوص موضوع كسب نظر مینمایند، چون این نحو اقدام از جهات مختلف برای سازمان مشكلاتی ایجاد نموده و در مواردی نیز سازمان را در مقابل عمل انجام شده قرار داده است، لذا مقتضی است دستور فرمایند از تاریخ وصول این بخشنامه اكیداً
از ایجاد هرگونه تعهدی در این مورد برای سازمان خودداری و درخواست متقاضیان انتقال را ضمن اظهارنظر صریح در خصوص احتیاج واحد مربوطه وپیوست و محلی كه برای متقاضی در نظر گرفته شده قبلاً بمركز ارسال فرمایند تا سازمان ثبت با در نظر گرفتن اولویتها و نیاز واقعی واحدهای بعدی به ثبت منطقه مربوطه اعلام نماید بدیهی است كه به متقاضی بایستی تذكر داده شود كه اقدامات مقدماتی تا ابلاغ تصمیم متخذه سازمان ثبت در مورد پذیرش و همچنین تعیین پست و محل خدمت متقاضی هیچگونه تعهدی برای سازمان در مورد انتقال قطعی ایشان ایجاد نخواهد نمود و همچنین متقاضیان تا دریافت پاسخ نهائی سازمان از مراجعه مستقیم به مركز مطلقاً خودداری نمایند و با توجه بمصالح و مقتضیات دستگاه انتخاب محل خدمت و پست سازمانی بعهده سازمان ثبت خواهد بود. انتظار دارد از این پسی نكات فوق را دقیقاً مراعات فرمایند.بخشنامه شماره ۳۵۷۸/۱۰-۸/۶/۶۰
۴۲۸
خلیج فارس
بند ۴۲۸- در مكاتبات رسمی مربوطه قید خلیج فارس الزامی است. (بند ۴۴۷ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۲۹
همكاری با شورای شهرسازی
بند ۴۲۹- ماده ۱۹ اساسنامه شورایعالی شهرسازی و تبصره یك آن كه اساسنامه مزبور در تاریخ ۳/۴/۴۶ به تصویب هیأت محترم دولت رسیده برای اجرای مفاد آن ذیلاً نقل میشود:«ماده ۱۹- ایجاد مركزی برای جمع آوری اطلاعات اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی، فیزیكی بمنظور شناخت مسایل شهری و منطقه ای و صدور دتورات لازم به طراحان و مجریان نقشه های جامع شهری.تبصره یك- كلیه دستگاههای سازمانهای دولتی موظفند در صورت تقاضای شورا هرگونه اطلاعاتی را كه شورا ضروری بداند در اختیار این مركز قرار دهند».شایسته است هرگونه اطلاعاتی را كه شورایعالی شهرسازی در مواقع مقتضی بخواهند طبق تبصره مزبور در اختیار شورا بگذارند.(بند ۴۵۲ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۳۰
وظائف مدیران مناطق در حل مشكلات
بند ۴۳۰- مدیران مناطق باید با توجه به جمیع مقررات و استفاده از تجارب و اطلاعات علمی و فنی و با قید مئولیت خود بترتیب رفع اشكال واحدای تابعه تحت مسئولیت خود را بدهند مگر اینكه راه حلی پیدا نشده و یا اظهار نظر منحصراً در صلاحیت سازمان ثبت باشد كه این مطلب را بایستی صریحاً در گزارش خود قید نمایند. در مورد اشتباهات ثبتی مربوطه به هیأت نظارت كه خارج از موارد مصرح در بخشنامه شماره ۱۴۰۰-۵۴ میباشد طبق دستور اشتباهات ثبتی و شكایت از رأی هیأت نظارت مندرج در این مجموعه باید عمل و رفتار شود و بطور كلی نسبت به مواردی كه در قوانین و آئیننامه ها و مجموعه بخشنامه ها تعیین تكلیف شده كسب تكلیف ممنوع است تخلف از اجرای دستور فوق موجب مسئولیت شدید خواهد بود.(بند ۴۱۹ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۳۱
رعایت نظم و انضباط اداری
بند ۴۳۱- پیروبخشنامه صادره از شورای سرپزستی وزارت دادگستری و پیرو تذكرات مكرر شفاهی و بمنظور ایجاد محیط اداری مناسب با شئون انقلاب اسلامی ایران مجدداً نكات زیر را بعموم همكاران و خواهران و بردران عزیر موكداً یادآوری نموده و اجرای آنرا صمیمانه انتظار دارد: ۱- ضمن عرض تشكر و سپاس از خانمهای همكار و خواهران ارجمندی كه همواره روحیه تقوی اسلامی و خصائص خود را بمنصه ظهور و بروز رسانیده استدعا دارد از جهت لباس و ظاهر نیز موازین اسلامی و شئون والای زن مسلمان را دقیقاً رعایت نمایند.۲- با
آنكه موضوع لزوم رعایت نظم و انضباط اداری حضور و غیاب بموقع مكرراً مورد تذكار قرار گرفته ولی بعضاً بی نظمی هائی در این زمینه گزارش میگردد كه شایسته همكاران محترم نیست لذا اقتضاء دارد ساعات خدمت و نظم و انضباط اداری را دقیقاً مراعات و در ساعات خدمت اداری به
مقتضای روحیه انقلابی و اسلامی از هرگونه مسامحه كاری و سهل انگاری و خدای ناخواسته كم كاری و تعلل پرهیز فرمایند.۳- همكاران محترم وظیفه دارند كه در روابط خود با مراجعین و ارباب رجوع با ادب ومتانتی در خور عنوان جمهوری اسلامی ایران بوظائف اداری خود عمل فرموده
و نسبت بحل و فصل امور خواهران و برادران مراجع نهایت سعی و اهتمام را بعمل آورند.۴- آقایان مدیران كل و رؤسا ادارت و واحدها و مسئولین امور موظفند براجرای مفاد این بخشنامه و امور جاری ادارات و واحدهای تحت سرپرستی خود نظارت دقیق و دائم داشته و ضمن راهنمائی لازم
همكاران اداری موارد تخلف و سهل انگاری و مسامحه و یا هرگونه اعمال خلاف شئونی را صریحاً و بدون پرده پوشی گزارش فرمایند.بخشنامه شماره ۲۸۰۹/۱۰-۱۷/۴/۵۹
۴۳۲
آمار اراضی و مستغلات و فرم نمونه ۵ دفتر تشكیلات
بند ۴۳۲- چون آگاهی از املاك و مستغلات متعلق به سازمان ثبت در شهرستانها و اطلاع از كیفیت و چگونگی وضع ساختمانها ومحلهای مسكونی ادارات ثبت حائز كمال اهمیت است لذا هر یك از واحدهای ثبتی شهرستانها در هر سال یكبار و در آخر فروردین ماه هر سال آمار مربوط به املاك و مستغلات متعلق به اداره ثبت (فرم نمونه ۵ دفتر تشكیلات) را دقیقاً تنظیم و مستقیماً به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اراسل دارند. تذكر: بمنظور جلوگیری از اتلاف وقت كاركنان و صرفه جوئی هر
چه بیشتر در مصرف كاغذ مقتضی است بجر آمارهای عملكرد و فعالیت ماهیانه (فرم نمونه ۱ و ۲) و آمار ماهیانه مشخصات پرسنلی كاركنان و دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق (فرم نمونه ۳ و ۴) و آمار ماهانه مشخصات شركتهای ثبت شده (فرم منضم به دستور العمل شماره ۱۸۵۷/۲-۵۱/ت-۲۲/۱۰/۶۳ دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار) و آمار رونوشت مكاتباهات متبادله این واحدهای ثبتی و ادارات امور اقتصادی و دارائی محل راجع به واریز درآمدها، نسخ اضافی احكام كارگزینی، نسخ احكام مأموریت ومرخصی و غیر… (كه فعلاً مورد عمل است) به ادارات مركزی سازمان ثبت اكیداً خودداری و فقط نسخ احكام كارگزینی صادره را بطور دقیق و منظم و كامل و مرتب جهت ضبط در پرونده پرسنلی مستخدم و بررسیهای لازم به اداره كل امور اداری سازمان ثبت ارسال دارند. بدیهی است هرگونه اطلاعاتی كه ادارات مركزی نیاز داشته باشند توسط دفتر تشكیلات و بودجه و آموزی و آمار سازمان ثبت مطابق فرمهای ماهیانه ارسالی واحدهای ثبتی شهرستانها در اختیار انان گذارده خواهد شد.(اصلاح شده بند ۴۰۳ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۳۳
آمار درآمد
بند ۴۳۳- چون ارسال آمار درآمدهای وصولی از نظر تعیین میزان عوائد ثبتی و دفاتر در سطح كشور حائز كمال اهمیت و توجهاست بنابرانی مقتضی است اولاً در تنظیم آمار درآمدها (فرم نمونه ۱) نهایت دقت و كنترل ومراقبت را معمول و ثانیاً ارقام مندرج در آمار مستند به فیشهای بانكی و اسناد و مدارك مثبته و دفاتر مالی مربوطه باشد و ثالثاً پس از ارسال آمار نمونه ۱ به ثبت منطقه متبوعه نسخه ثانی آنرا كه جزو سوابق اداره ثبت محل باقی میماند به گواهی اداره دارائی محل رسانیده و احیاناً چنانچه اقلام مزبور پس از تطبیق با سوابق اداره امور اقتصادی و دارائی محل تغییرات و مغایرتهائی حاصل نمود مراتب را متعاقباً جهت اصلاح ارقام به ثبت منطقه متبوعه و دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اعلام نمائید. تأخیر در ارسال این آمار و یا عدم دقت در نگاهداری حسابها و تنظیم آمارهای
مالی و بالنتیجه اشتباه ناشی از عدم دقت موجب مسئولیت شدید مسئولین ذیربط خواهد بود.(بند ۴۰۱ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹ اصلاح شده).
۴۳۴
آمار عملكرد و فعالیتها (فرمنمونه ۱ و ۲ دفتر تشكیلات)
بند ۴۳۴- رؤسای ادارت ثبت مكلفند همه ماهه میزان و كیفیت فعالیتها و عملكرذ كلیه واحدهای تابعه خود را به تفكیك نوع عملیات انجام شده و برحسب تكالیف و وظائف قانونی هر واحد گردآوری و تنظیم و پس از حصول اطمینان كامل از صحت اقلام اعلام شده در ستونهای پیش بینی شده در آمار نمونه ۱ بنحوی كه فعلاً مورد عمل است قید و حداكثر تا پنجم ماه بعد به ثبت منطقه متبوعه ارسال دارند. ادارات كل ثبت مناطق نیز مكلفند پس از جمع آوری آمار عملكرد و فعالیتهای كلیه واحدهای تحت سرپرستی، اطلاعات و اقلام مربوطه را به تفكیك هر واحد پس از كنترل به فرم نمونه ۲ منتقل و پس از تكمیل كلیه ستونهای پیش بینی شده در فرم نمونه ۲ و جمع بندی نهائی و امضاء حداكثر تا دهم ماه بعد نسبت بع ارسال آمار فعالیتها و عملكرد واحدهای تابعه ثبت منطقه فرم نمونه ۲ به
دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت اقدام لازم معمول دارند. تأخیر در اسال بموقع آمارهای مزبور و عدم صحت ارقام قید شده در آمارها موجب مسئولیت شدید خواهد بود.(بند ۳۹۹ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹ كه اصلاح شده).
۴۳۵
طرز تهیه و تنظیم آمارهای ماهیانه
بند ۴۳۵ – ۱- به كلیه دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق و حوزه تابعه دستور دهید حداكثر تا بیست و پنجم هر ماه آمار و مشخصات پرسنلی و نز عملكرد و فعالیتهای خود را مطابق اطلاعاتی كه از طریق واحد ثبتی متبوعه آنها مطالبه میشود
به اداره ثبت محل ارسال و چنانچه دفترخانه ای فاقد آمارمعاملات و یا وقایع ازدواج و طلاق باشد میبایست مراتب را كتباُ به اداره ثبت اعلامنماید، چنانچه دفترخانه ای در ارسال آمار ماهیانه تأخیر كند و یا در صحت اقلام دقت و توجه كافی و لازم معمول ندارد مراتب را فوراً گزارش نمائید تا شخص سردفتر تحت تعقیب قرار گیرد.۲- در هر یك از واحدهای ثبتی و نیز در ثبت مناطق مسئولیت تنظیم آمارهای ماهیانه به یكنفر از كاركنان منظم و دقیق و علاقمند و فعال محول نمائید كه با نظارت مستقیم آقای رئیس اداره ثبت همه ماهه آمارهای واصله از دفاتر و واحدهای تحت سرپرستی اداره ثبت را در دفتر مخصوص ثبت و پس از كنترل دقیق و مقایسه آن با ماههای قبل و حصول اطمینان از صحت اقلام اعلام شده در نمونه های آماری ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۵ كه پیوست است قید نمایند. سایر مسئولین واحدهای تابعه ادارت ثبت مانند بایگانی، دفتر املاك، ثبت شركتها، اجراء حسابداری و … موظفند در آخر هر ماه آمار عملكرد و فعالیتهای خود را بطور جداگانه مطابق اطلاعاتی كه آقای رئیس اداره ثبت و متصدی تنظیم آمار ماهیانه مطالبه میكنند، تهیه و تنظیم و به مسئول مربوطه تسلیم نمایند، تا پس از جمع آوری و تلفیق و بررسی دقیق نسبت به انتقال اطلاعات بر روی فرمهای مربوطه و ارسال آنها به ثبت منطقه متبوعه و دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار حداكثر تا پنجم ماه بعد اقدام نمایند. ۳- چون با تجزیه و تحلیلهای آماری و تحقیق و بررسی بعضاً مشاهده میشود كه ارقام مندرج در بعضی از ستونهای آماری مربوط به عملكرد و فعالیت ادارت ثبت غیرواقعی و ناصحیح و خصوصاً در تعیین موجودی پرونده ها اعم از ثبتی و یا اجرائی و یا تعداد پلاكها و دفاتر املاك و یا اسناد مالكیت صادره و … نظائر آن با واقعیات تطبیق نمی نماید بنابراین شایسته است با اتخاذ تدابیر لازم و تمهید مقدمات امر مسئولین هر قسمت با استفاده از اوقات فراغت همكاران خود ترتیبی اتخاذ نمایند كه ارقام مندرج در آمارها تماماً صحیح و جامع و واقعی و قطعی بوده و از اعلام ارقام واهی و عاری از حقیقت پرهیز نمایند. به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش
و آمار سازمان ثبت دستور داده شده با توجه به آمارهای واصله از ثبت مناطق و واحدهای ثبتی به اجرای دقیق این بخشنامه نظارت كافی نموده و نتیجه را گزارش نمایند و چنانچه بعضاً مشاهده شود كه آقایان مدیران كل ثبت مناطق و آقایان رؤسای ادارات ثبت آماری را بدون توجه و
اطمینان كامل از صحت اقلام و مندرجات آن گواهی نموده و به مركز ارسال دارند، آمار و شخص آقای رئیس قبت بعنوان صدور گواهی خلاق واقع تحت پیگرد قرار خواهند گرفت. (بند ۴۰۰ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹ اصلاح شده).
۴۳۶
آمار پرسنلی(فرم نمونه ۳ و ۴ دفتر تشكیلات پیوست است)
بند ۴۳۶ – ۱- ادارت ثبت مكلفند آمار كارگزینی هر ماه را در نمونه های مخصوص آمار پرسنلی (فرم نمونه ۳) كه حاوی وضع استخدامی و مشخصات كلیه كاركنان است و همچنین آمار دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق حوزه
تابعه فرم نمونه ۴ را كه حاوی مشخصات و وضع كلیه دفاتر تابعه واحد ثبتی میباشد در دو نسخه دقیقاً تنظیم و منتهی تا پنجم ماه بعد یك نسخه آنرا به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش و آمار سازمان ثبت و نسخه دیگر را به ثبت منطق متبوعه ارسال دارند. ۲- در آمار مذكور وضع كلیه پرسنل نیز دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق ابوابجمعی واحد ثبتی را قید و چنانچه احیاناً بنا بعلل و جهت مختلفه حالت اشتغال نداشته و در آن ماه حالات استخدامی دیگری نظیر تعلیق، انفصال، معذوریت، مرخصی، مأموریت ترك خدمت و غیره داشته باشند، مراتب را در ستون ملاحظات توضیح دهند و ثبت مناطق نیز مكلفند منتهی تا پنجم ماه بعد امار كارگزینی ابوابجمعی ثبت منطقه خود را طبق فرم نمونه ۳ تنظیم و به دفتر تشكیلات و بودجه و آموزش سازمان ثبت ارسال دارند (بند ۳۹۸ مكرر مجموعه بخشنامه های تاآخر سال ۴۹ كه اصلاح شده).
۴۳۷
حق الثبت و بقایای ثبتی ملك در جریان ثبت
بند ۴۳۷- در اجرای ماده ۲ آئیننامه مربوی به ماده ۱۲۰ قانون ثبت مصوب سال ۱۳۲۵ و اصلاحات بعدی آن ادارت ثبت باید در مورد املاك در جریان ثبت كه برای انجام معامله از دفاتر اسناد رسمی استعلام وضعیت میشود در صورتیكه ملك
سابق ارزیابی داشته باشد بمأخذ ارزیابی و در صورتیكه ملك سابقه معامله داشته باشد و مبلغ مورد معامله بیش از میزان ارزیابی باشد بمیزان مبلغ مورد معامله و اگر سابقه ارزیابی نداشته باشد و معاملاتی هم قبلاً نسبت به آن نشده باشد بمأخذ قیمتی كه هنگام تقاضای ثبت از
طرف متقاضی ثبت تعیین شده بقیه حق الثبت و سایر حقوق دولتی و بدهیهای ثبتی ملك را تعیین و به دفاتر اسناد رسمی اعلام و تذكر دهند و در صورتیكه معامله به مبلغ بیشتری انجام گیرد ما به التفاوت بدهی ثبتی را تا مبلغ مورد معامله نیز احتساب و ارسال دارند و در مورد نقاطی كه ارزش معاملاتی املاك اعلام شده است ملاك عمل ارزش معاملاتی ملك خواهد بود. دفاتر اسناد رسمی نیز مكلفند بقایای ثبتی را به هنگام معامله اعم از معامله قطعی یا با حق استرداد وصول و ظرف مهلت پنج روز مستقیماً به حسابهای مربوطه واریز نمایند و باستظهار به قسمت
اخیر ماده ۱۲۰ قانون ثبت در مورد معاملات اجاری و پرداخت وام به منظور كمك به كشاورزان و مؤسسات كشاورزی و دامداری میتوان از اخذ بقایای ثبتی فعلاً خودداری و البته تصفیه حساب این قبیل املاك در موقع معامله قطعی یا صدور سند مالكیت بر طبق مقررات مربوطه بعمل خواهند
آمد، ضمناً ادارات ثبت در پاسخ استعلام دفاتر اسناد رسمی باسد تعرفه حق الثبت متعلقه را (هر ده هزار ریال …….. ریال) را تعیین و اعلام دارند.
۴۳۸
حق الثبت موضوع ماده ۱۰۴ مكرر
بند ۴۳۸- منظور از حق الثبت مذكور در ماده ۱۰۴ مكرر آئیننامه قانون ثبت بطوریكه در ماده مزبور تصریح شده همان حق الثبت در دفتر اسناد رسمی است كه باید پس از ارزیابی اعیانی به مأخذ مذكور دریافت گردد.(بند ۲۵۶ مجموعه بخشنامه تا آخر
سال ۴۹).
۴۳۹
اخذ دو برابر حق الثبت موضوع ماده ۱۵ قانون ثبت
بند ۴۳۹- بعد از پرداخت دو برابر حق الثبت اگر متقاضی باز هم هنگام تحدید حدود حاضر نشد انجام تحدید حدود موكول به مراجعه بعدی متقاضی و پرداخت مخارج اعلان اختصاصی خواهد بود.(بند ۲۶۰ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۴۰
تعویض اسناد مالكیت برگی به كتابچه ای و بهای آن
بند ۴۴۰- در مورد اسناد مالكیت برگی كه قبلاً صادر و بعلت عدم مراجعه مالك در پرونده باقیمانده و اینك كه مالك برای دریافت آن مراجعه میكند چون اسناد مزبور منسوخ و باید بجای آن سند مالكیت كتابچه صادر گردد و به
مالك تسلیم شود بدیهی است بهای سندمالكیت جدید طبق نرخ قانونی وصول و سند مالكیت جدید (كتابچه) تسلیم خواهد شد.(بند ۲۷۸ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹).
۴۴۱
تمبر وكالتنامه
بند ۴۴۱ – ۱- تکلیف الصاق و ابطال تمبر مالیاتی به وکالت نامه شامل وکلای دادگستری و کسانی است که در مراجع قضایی و مراجع اختصاصی غیر قضایی از قبیل مراجع حل اختلاف مالیاتی و عوارض و توسعه معابر شهرداری و نظایر آنها به استثنای اشخاص مذکور در
قسمت آخر بند طی ماده ۷۲ قانون فوق الذکر وکالت میکنند که باید بر اساس نصاب های مقرر در بندهای الف و ب و پ و ت این ماده حق الوکاله آنها محاسبه و معادل ۵ درصد حق الوکاله مقرر به وکالت نامه آنها تمبر الصاق و ابطال شود ۲- با توجه به ماده ۷۲ و تبصره یکم آن تکلیف الصاق و ابطال تمبر مالیاتی شامل مواقعی است که وکیل برای استفاده از وکالت خود به مراجع قضایی و مراجع اختصاص غیر قضایی مراجعه کند و حق الوکاله او که در حدود مقررات استحقاق دریافت آن را دارد مشخص و معین بشود بنابراین مراجعه وکیل به ادارات و مراجع اداری مشمول این تکلیف نیست و به همین مناسبت صرف تنظیم و ثبت وکالتنامه در دفاتر اسناد رسمی اعم از این که وکالت کلی و نسبت به امور مخصوصی باشد چون ماخذ ۵ درصد مذکور در موقع ثبت وکالتنامه معلوم نیست مشمول پرداخت علی الحساب مالیاتی مورد بحث نمیتواند باشد ۳- باالتفاوت به مفاد تبصره ۱ ماده ۷۲ و ماده ۳۰۳ قانون مالیاتهای مستقیم وکالت نامه هایی که از تاریخ یکم فروردین ۱۳۶۴ تنظیم و در همان موقع به مراجع مربوطه تسلیم شده است ولو اینکه کار رسیدگی به دعوی بعد از تصویب قانون مذکور شروع میشود از این نظر که نسبت تعلق مالیات قبل از
تصویب قانون وجود پیدا کرده است مشمول مقررات ماده ۷۲ قانون مالیات های مستقیم نخواهد بود بلکه مقررات زمان در این مورد حاکم خواهد بود لیکن چنانچه این قبیل وکالت نامه ها بعد از تصویب قانون به مراجع مربوطه تسلیم شود نسبت به مورد دعوایی که شخص به عنوان وکیل در
آن دخالت کرده است مشمول ابطال تمبر به میزان مقرر در قانون مزبور برای همان مورد خواهد بود. ۴- مراجع قضایی و اختصاصی غیر قضایی مسئول رسیدگی به میزان تمبر و محاسبه آن بر اساس ضوابط مقرر در قانون خواهند بود. ۵- برای انجام این منظور و تسهیل کار مکلفین به اداره
کل اسناد خزانه دستور داده شد که به مقدار لازم تمبر مالیاتی در اختیار ذیحسابی وزارتخانهها و ادارات دارایی شهرستانها بگذارند و متصدیان فروش و ابطال تمبر مذکور باید مدلول ماده ۱۷۱ قانون مالیاتهای مستقیم را مطمح نظر قرار داده و به تکلیف مقرر در این ماده عمل
کنند. بند ۳۰۶ مجموعه بخشنامه های تا آخر سال ۴۹