فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ هدف و کاربرد
الف ـ هدف: در اجرای بند « ج» ماده (۱۲) قانون برگزاری مناقصات که در این آییننامه به اختصار قانون نامیده میشود، ضوابط، موازین و معیارهای ارزیابی کیفی مناقصهگران به منظور تحقق موارد زیر تعیین میشوند:
۱ ـ افزایش کارایی مناقصات.
۲ ـ تضمین کیفیت خدمات و کالاها.
۳ ـ به کارگیری مناقصهگران توانمند و با سابقه.
۴ ـ ایجاد محیط رقابت کیفی برای توسعه فعالیتهای اقتصادی.
ب ـ کاربرد: تمام دستگاههای مناقصهگزار موضوع بند « ب» ماده (۱) قانون باید در ارزیابی کیفی مناقصهگران مربوط به موارد زیر، مقررات این آییننامه را رعایت کنند:
۱ ـ انواع کارهای پیمانکاری.
۲ ـ تأمین کالا.
تبصره ـ ارزیـابی کـیفی مشاوران بر اساس آییننامه اجرایی موضوع بند « هـ» ماده (۲۹) قانون انجام میشود.
ماده ۲ ـ تعاریف
الف ـ در این تصویبنامه، واژهها و عبارتهای زیر به جای واژهها و عبارتهای مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ قانون: قانون برگزاری مناقصات.
۲ ـ سازمان: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
۳ ـ دستگاه مرکزی: واحد مرکزی دستگاههای موضوع بند « ب» ماده (۱) قانون که طبق مقررات وظیفه راهبری واحدهای تابع را بر عهده دارند. شناسایی این واحدها برعهده دستگاههای موضوع بند « ب» ماده (۱) قانون و با تأیید سازمان میباشد.
۴ ـ فراخوان: سندی که به صورت آگهی یا دعوتنامه به اطلاع مناقصهگران رسانده میشود.
۵ ـ آگهی ارزیابی: فراخوان برای ارزیابی کیفی مناقصهگران (موضوع ماده « ۷» این آییننامه) که در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات و روزنامههای کثیرالانتشار منتشر میشود.
۶ ـ دعوتنامه: فراخوانی که از طریق پست سفارشی، تلکس، پست الکترونیک یا نظایر آن با رعایت ماده (۲۲) قانون به نشانی مناقصهگران ارسال میشود.
۷ ـ برنامه زمانی ارزیابی: برنامهای که در آن زمانبندی، فعالیتها و مسئولیتهای مربوط به ارزیابی کیفی مناقصهگران تعیین میشود.
۸ ـ استعلام ارزیابی: کار برگ یا کاربرگهایی که به طور یکسان به منظور ارزیابی کیفی مناقصهگران بین همه متقاضیان توزیع و اطلاعات مورد نیاز از آنها دریافت میشود.
۹ (اصلاحی سال 1400) - تهیه فهرست کوتاه: فرایندی که در آن از بین کسانی که اسناد ارزیابی کیفی مناقصهگران را ارسال کردهاند، تعدادی که بر اساس این آییننامه توان انجام تعهدات موضوع مناقصه را داشته باشند، برای شرکت در مناقصه برگزیده میشوند.
۱۰ ـ طراحی: خدماتی که به تعیین مشخصات فنی، اجرایی، روش ساخت و تدارک یک طرح یا پروژه منجر شود.
۱۱ ـ ساخت: فعالیتهایی که از طریق ساخت کارخانهای یا اجرای در محل، به تحقق عینی یک طرح یا پروژه منجر شود.
۱۲ ـ بهرهبرداری: مجموعه فعالیتهایی که به منظور راهبری، تعمیر و نگهداری سامانهها، ابنیه،تاسیسات، تجهیزات یا خدمات تکمیلی مرتبط انجام میگیرد.
۱۳ ـ کار پیمانکاری: فعالیتهایی برای ساخت تمام یا بخشی از یک طرح یا پروژه که مشتمل بر یک یا چند نوع از خدمات زیر باشد:
۱۳ ـ ۱ ـ ساخت.
۱۳ ـ ۲ ـ ساخت و نصب.
۱۳ ـ ۳ ـ خدمات طراحی همراه با ساخت.
۱۳ ـ ۴ ـ خدمات نگهداری و بهرهبرداری.
۱۳ ـ ۵ ـ مشارکت مالی همراه با ساخت.
۱۴ ـ پیمانکار: شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام کار پیمانکاری قبول تعهد کند.
۱۵ ـ گروه مشارکت: مناقصهگرانی که در قالب مشارکت مدنی شامل چند شخص حقوقی، متقاضی ارزیابی کیفی شوند.
۱۶ ـ تأمین کالا: تأمین مصالح، تجهیزات، کالا و خدمات مرتبط که در قالب قرارداد خرید، مشتمل بر یک یا چند مورد زیر باشد:
۱۶ ـ ۱ ـ تولید یا عرضه.
۱۶ ـ ۲ ـ حمل.
۱۶ ـ ۳ ـ نصب.
۱۶ ـ ۴ ـ پشتیبانی.
به شرط آنکه مجموع برآورد خدمات نصب و پشتیبانی کمتر از بیست و پنج درصد مبلغ برآوردی موضوع معامله باشد.
۱۷ ـ تأمین کننده: شخصی حقیقی یا حقوقی که برای تأمین کالا قبول تعهد کند.
۱۸ ـ پیمانکاری عمومی: فعالیتهایی مشتمل بر کار پیمانکاری، تأمین کالا و تأمین تمام یا بخشی از منابع مالی طرح یا پروژه و مدیریت.
۱۹ (اصلاحی سال 1400) - پیمانکار / تأمین کننده فرعی: شخص حقیقی یا حقوقی که برای انجام بخشی از موضوع مناقصه با تأیید مناقصهگزار، متعهد به همکاری با مناقصهگر میشود.
۲۰ ـ مشاور: شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط برای خدمات مهندسی مشاور و مشاوره فنی ـ بازرگانی مشتمل بر مطالعه، طراحی یا مدیریت بر طرح و اجرا و نظارت یا هرنوع خدمات مشاورهای و کارشناسی (به شرح مندرج در آییننامه اجرایی بند « هـ» ماده « ۲۹» قانون).
۲۱ ـ مدیر طرح: شخص حقوقی که طی حکم یا قرارداد مشخص، وظایف مدیریت بر انجام تعهدات موضوع مناقصه را برعهده میگیرد.
ب ـ سایر اصطلاحاتی که در این آییننامه به کار رفته است، به ترتیب بر اساس قانون برگزاری مناقصات، آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات، قانون محاسبات عمومی کشور و سایر قوانین تعریف و تفسیر میشوند.
فصل دوم ـ فرایندها، نقشها و روشها
ماده 3 (اصلاحی سال 1400) :
الف ـ شیوهی اجرای ارزیابی کیفی:
۱ـ معیارها و روش های ارزیابی کیفی مناقصهگران (موضوع جزء (۸) بند (ب) ماده (۱۴) قانون) باید قبل از شروع ارزیابی کیفی در هر مرحله بین مناقصهگران توزیع شود به نحوی که مناقصهگران در صورت لزوم، مهلت کافی و برابر جهت تحویل مدارک تکمیلی را داشته باشند.
۲ـ ادامه فرایند نیز میتواند یکپارچه باشد و پس از رعایت مهلت حداقل دو هفته برای مناقصهگران، پاسخ استعلام ارزیابی کیفی به همراه پاکت کل (که حاوی پاکتهای (الف)، (ب) و (ج) است) به مناقصهگزار تسلیم خواهد شد.
تبصره ـ اگر به هر دلیل از جمله این که مناقصهگزار یا کمیته فنی قادر نباشد ارزیابی و امتیازدهی استعلامهای تسلیمشده را در کمتر از (۲۰) روز به انجام رساند یا اصل صیانت پیشنهادها مورد تردید باشد یا دلیل دیگر که باید در صورتجلسه پیش از فراخوان درج شود و به شرط پیشبینی زمان تسلیم پاکت کل (پس از ارزیابی کیفی) در برنامه زمانی مناقصه، پاکت کل میتواند طبق برنامه زمانی مناقصه به مناقصهگزار تسلیم شود.
ب - فرایند ارزیابی کیفی مناقصهگران
فرایند ارزیابی کیفی مناقصهگران شامل مراحل زیر میباشد:
۱ ـ تمهیدات ارزیابی (موضوع ماده « ۶» این آییننامه).
۲ ـ انتشار آگهی ارزیابی (موضوع ماده « ۷» این آییننامه).
۳ ـ توزیع استعلام ارزیابی و دریافت پاسخ متقاضیان (موضوع ماده « ۸» این آییننامه).
۴ ـ ارزیابی و امتیازدهی (موضوع ماده « ۹» این آییننامه).
۵ ـ تهیه و اعلام فهرست/ لیست کوتاه (موضوع ماده « ۱۰» این آییننامه).
ماده ۴ ـ مسئولیتها در ارزیابی کیفی مناقصهگران
الف (اصلاحی سال 1400) ـ ارزیابی کیفی را دستگاه مناقصهگزار یا به تشخیص آن، کمیته فنی بازرگانی انجام میدهد. این وظایف عبارتند از:
۱ ـ بررسی کفایت و تأیید گزارش شناخت.
۲ ـ تعیین معیارهای ارزیابی و وزن آنها.
۳ ـ تأیید مفاد استعلام ارزیابی.
۴ ـ امتیازدهی به متقاضیان در خصوص هریک از معیارهای ارزیابی
۵ ـ ارزیابی نهایی مناقصهگران و تهیه فهرست کوتاه مناقصهگران صلاحیتدار برای دعوت به مناقصه محدود.
ب ـ مسئولیت تهیه استعلام ارزیابی کیفی بر عهده واحدی میباشد که به سفارش وی مناقصه برگزار شده است.
تبصره ـ در صورتی که از خدمات مدیر طرح استفاده شود، میتوان به تشخیص بالاترین مقام دستگاه مناقصهگزار مسئولیتهای موضوع بندهای « الف» و « ب» این ماده را بر عهده مدیر طرح قرار داد.
پ ـ در صورت ضرورت، سازمان باید دستورالعملها، استانداردها و راهنمای ارزیابی کیفی مناقصهگران را تهیه، بهنگام و در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر کند.
ماده ۵ ـ مستندسازی و اطلاعرسانی ارزیابی کیفی
الف ـ دستگاههای مناقصهگزار موظفند طبق ماده (۹) آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات، تمام مراحل ارزیابی کیفی مناقصهگران را مستندسازی کنند.
ب ـ دستگاههای مناقصهگزار موظفند بر اساس ماده (۲۳) قانون و ماده (۲۰) آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات، مستندهای ارزیابی کیفی مناقصهگران را از طریق پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر کنند.
ماده ۶ ـ تمهیدات ارزیابی
الف ـ قبل از انتشار آگهی ارزیابی، اقدامهای زیر باید انجام شود:
۱ ـ تأمین مالی برای انجام تعهدات موضوع مناقصه.
۲ ـ انجام مقدمات لازم برای اجرای تعهدات موضوع مناقصه، مانند تهیه و تصویب مطالعات، نقشهها، فهرست مقادیر و نظایر آنها.
۳ ـ تهیه گزارش شناخت (موضوع ماده « ۱۴» این آییننامه).
۴ ـ مستندسازی پیش از فراخوان و تهیه صورتجلسه پیش از فراخوان (طبق ماده «۶» آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات).
۵ ـ تهیه آگهی ارزیابی (طبق ماده « ۷» این آییننامه).
۶ ـ تهیه استعلام ارزیابی (طبق ماده « ۸» این آییننامه).
۷ (اصلاحی سال 1400) - تشکیل کمیته فنی ـ بازرگانی یا تعیین واحد مسئول ارزیابی در دستگاه مناقصه گزار.
۸ ـ تهیه برنامه زمانی ارزیابی.
ب ـ دستگاههای مرکزی میتوانند ارزیابی کیفی تأمینکنندگان را به طور عام و برای انواع کالاهای مختلف انجام دهند و در این صورت، اجرای مفاد جزءهای (۱) تا (۳) بند « الف» این ماده لازم نیست.
ماده ۷ ـ آگهی ارزیابی
الف ـ آگهی ارزیابی کیفی مناقصهگران که در صورت لزوم انجام میشود، باید حداقل شامل موارد زیر باشد:
۱ ـ نام و نشانی دستگاه مناقصهگزار.
۲ ـ موضوع مناقصه.
۳ ـ تاریخ، مهلت و نشانی دریافت و تحویل استعلام ارزیابی کیفی مناقصهگران.
۴ ـ نام و نشانی مدیر طرح یا مشاور حسب مورد.
۵ ـ نحوه دریافت اسناد استعلام و هزینه آن در صورت لزوم.
ب ـ بعد از پایان یافتن مهلت تحویل استعلامها، در صورت تحقق شرایط انحصار (موضوع جزء « ۲» بند « ط» ماده « ۲» قانون)، به منظور اطمینان یافتن از انحصار، آگهی ارزیابی حداقل برای یک بار باید تجدید شود.
تبصره ـ در صورت احراز انحصار، کمیسیون مناقصه صورتجلسهای مبنی بر تأیید شرایط انحصار تنظیم و امضا میکند و در این صورت (طبق بند « الف» ماده « ۲۹» قانون) نیازی به انجام تشریفات مناقصه نیست و قرارداد از طریق مذاکره کمیسیون مناقصه با متقاضی معامله منعقد میشود.
ماده ۸ ـ استعلام ارزیابی
الف ـ استعلام ارزیابی باید حداقل حاوی اطلاعات زیر باشد:
۱ ـ نام و نشانی مناقصهگزار.
۲ ـ موضوع مناقصه.
۳ ـ مدارک صلاحیت و گواهینامههای لازم، حسب مورد.
۴ ـ مقدار یا برآورد اولیه موضوع مناقصه، حسب مورد.
۵ ـ معیارهای ارزیابی.
۶ ـ اهمیت وزنی معیارهای ارزیابی، در صورتی که ارزیابی به روش وزنی انجام شود.
۷ ـ مدارک و مستندهای لازم برای تعیین امتیازهای مربوط به هریک از معیارها، حسب مورد.
۸ ـ روش محاسبه امتیازهای مربوط به هریک از معیارها.
۹ ـ حداقل امتیار قابل قبول برای دعوت به مناقصه.
۱۰ ـ محل، زمان و مهلت دریافت و تحویل استعلامها.
۱۱ ـ نام و نشانی مدیر طرح یا مشاور، حسب مورد.
۱۲ ـ برنامه زمانی ارزیابی.
13- گواهینامه تأیید صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
ب ـ استعلامهای ارزیابی باید توسط مناقصهگران تکمیل و در موعد مقرر به مناقصهگزار تحویل شوند. رعایت مقررات زیر در تکمیل استعلامها ضروری است:
۱ ـ استعلامها باید توسط اشخاص مجاز امضاء و مهر شوند.
۲ ـ حسب مورد، اطلاعات مربوط به گواهینامههای صلاحیت و رتبهبندی ارائه شود.
۳ ـ اسناد و مدارک درخواست شده پیوست شود.
۴ ـ اطلاعات صحیح و کامل باشد.
پ ـ در ارزیابی کیفی مناقصهگران، مفاد و نحوه توزیع استعلام ارزیابی باید برای همه متقاضیان یکسان باشد و هرگونه تبعیض ممنوع است.
ت ـ حداقل زمان لازم برای تکمیل استعلام ارزیابی از آخرین روز توزیع استعلامها، دوهفته میباشد.
ث ـ در تقاضای مناقصهگران برای دریافت استعلام ارزیابی، باید به طور صریح، موضوع ارزیابی یا مناقصه قید شود و در مواردی که ارزیابی چند طرح یا پروژه با هم انجام میشود، متقاضیان باید قید کنند که برای کدام کار یا کدام کارها، اعلام آمادگی نمودهاند.
ج ـ بررسی همزمان استعلامهای ارزیابی کیفی مناقصهگران با پیشنهادهای فنی یا مالی، ممنوع است.
ماده ۹ ـ ارزیابی و امتیازدهی
الف ـ ارزیابی و امتیازدهی به استعلامهای تحویل شده، باید در موعد مقرر در برنامه زمانی ارزیابی و پس از پایان مهلت تحویل استعلامها انجام شود.
ب ـ روش ترجیحی در ارزیابی کیفی مناقصهگران، روش وزنی میباشد. در این روش، مجموع ضریب وزنی معیارها معادل صددرصد میباشد و هر مناقصهگر در ازای هر معیار، امتیازی بین صفر تا صد کسب میکند. امتیاز کل هر مناقصهگر، معادل مجموع حاصل ضرب امتیاز کسب شده برای هر معیار در ضریب وزنی مربوط میباشد. حداقل امتیار قابل قبول (برای امتیاز کل یا برای هر معیار) و نحوه تعیین امتیاز، باید در استعلام ارزیابی ذکر شود.
پ ـ نتایج ارزیابی کیفی، باید با تنظیم صورتجلسهای طبق مقررات بند « ث» ماده (۹) آییننامه نظام مستندسازی و اطلاعرسانی مناقصات با امضای اعضای منتخب رییس دستگاه مناقصهگزار یا کمیته فنی ـ بازرگانی به رییس دستگاه مناقصهگزار گزارش شود.
ت ـ اگر اثبات شود که مناقصهگران در فرایند ارزیابی کیفی مناقصهگران از مدارک جعلی یا اطلاعات خلاف واقع، تهدید، تطمیع، رشوه و نظایر آن برای قبول پیشنهادهای خود استفاده کردهاند، به تشخیص هیئترسیدگی به شکایات به مدت حداقل دو سال از ارجاع کارهای موضوع این آییننامه محروم میشوند.
تبصره ـ دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات مناقصهگران و اعمال محرومیت از ارجاع کار از سوی سازمان تهیه و ابلاغ میشود.
ماده ۱۰ ـ حداقل تعداد مناقصهگران در فهرست کوتاه
الف ـ حداقل تعداد مناقصهگران واجد شرایط (فهرست کوتاه) برای دعوت به مناقصه محدود به شرح زیر تعیین میشود:
۱ ـ پنج مناقصهگر در کارهای پیمانکاری در صورت استفاده از فهرست بهای پایه منتشر شده توسط سازمان.
۲ ـ سه مناقصهگر در سایر مناقصات.
ب ـ در صورتی که تعداد افراد واجد شرایط به حد نصاب نرسد، برای یک بار فرایند ارزیابی تجدید میشود و در ارزیابی دوم با حداقل دو مناقصهگر که دارای بالاترین امتیاز باشند، مناقصه برگزار میشود و در غیر این صورت، طبق جزء (۲) بند « ط» ماده (۲) قانون، تأمینکننده یاد شده، انحصاری تلقی و معامله طبق بند « الف» ماده (۲۹) قانون انجام میشود.
پ ـ دعوتنامه شرکت در مناقصه محدود باید برای همه مناقصهگرانی که در فهرست کوتاه نام آنها قید شده است ارسال شود.
تبصره ـ در مواردی که مناقصه محدود برگزار میشود و پروژه واگذاری مربوط به تکمیل آن باشد، دستگاه مناقصهگزار میتواند به تشخیص خود پیمانکار شاغل را بدون در نظرگیری ظرفیت کاری در فهرست کوتاه ملحوظ کند.
ت ـ دعوتنامة شرکت در مناقصه، باید به نحوی ارسال شود که با احتساب زمان لازم برای تهیه و تکمیل اسناد، تأمین ضمانتنامههای لازم و انجام تشریفات مبادله قرارداد، مدت اعتبار پیشنهادها خاتمه نیابد.
ماده ۱۱ (اصلاحی سال 1400)
در انواع مناقصات خرید خدمات یا کالاهای سفارشی، که احتمال دستیابی به محصول مرغوب وابسته به توان انجام تعهدات مناقصهگران است، ارزیابی کیفی انجام میشود، مگر در موارد زیر که بسته به تشخیص مناقصهگزار است:
الف ـ در مناقصات پیمانکاری و انواع خدمات، در صورتی که برآورد هزینه اجرای کار از بیست برابـر نصـاب معامـلات متوسط تجاوز نکنـد و گواهینامه صلاحیت معتبر وجود داشته باشد، ارزیابی توان مناقصهگران میتواند محدود به بررسی گواهینامه شود.
ب ـ در مناقصات تأمین کالا در صورتی که تحویل مورد معامله کمتر از یک ماه طول بکشد یا برآورد خرید از بیست برابر نصاب معاملات متوسط تجاوز نکند و در هر صورت استانداردهای کیفیت، تولید، نصب یا بهرهبرداری، وجود داشته باشد، ارزیابی توان تأمینکنندگان میتواند محدود به بررسی گواهینامههای استاندارد شود.
پ ـ در مواقع مدیریت بحران، که صرف زمان برای احراز توان انجام تعهدات از طریق ارزیابی کیفی سبب آسیبهای جانی، محیطزیستی یا اقتصادی زیاد میشود، با پیشبینی آسیب و تشخیص عدم لزوم ارزیابی کیفی توسط دستگاه مناقصهگزار و درج موضوع در صورتجلسه پیش از فراخوان.
ماده ۱۲ ـ اعتبار فهرستهای کوتاه
الف ـ در موارد زیر میتوان بر اساس ماده (۲۶) قانون، از فهرستهای مناقصهگران صلاحیتدار که قبلاً تهیه شده است، استفاده کرد:
۱ ـ در مناقصات پیمانکاری در صورتی که بیش از دو سال از تاریخ ارزیابی کیفی و تهیه فهرست کوتاه در رشته و پایه مربوط نگذشته باشد.
۲ ـ در مناقصات تأمین کالا در صورت استفاده از فهرست تأمینکنندگان صلاحیتدار دستگاه مرکزی که با رعایت آییننامه اجرایی بند « الف» ماده (۲۶) قانون تهیه شده باشد.
ب ـ در صورت استفاده از فهرستهای موضوع بند « الف» این ماده، نیازی به انتشار آگهی نیست و فراخوان مناقصه از طریق دعوتنامه انجام میشود و در این صورت لازم است که مستندهای مربوط به فهرستهای یاد شده در صورتجلسه پایانی ارزیابی کیفی مناقصهگران قید شود.
ماده ۱۳ ـ ترک تشریفات مناقصه
الف ـ در صورت ارجاع کار به روش ترک تشریفات مناقصه، در صورتی که مجوز ترک تشریفات بدون قید نام مناقصهگر اخذ شده باشد، حسب مورد، داشتن گواهینامه صلاحیت یا گواهی استاندارد و پروانه بهرهبرداری در زمینه موضوع مناقصه الزامی است.
ب ـ به منظور پیشگیری از تغییر شرایط متعارف ارجاع کار، هنگام استفاده از روش ترک تشریفات مناقصه، تفکیک کارهای پروژه به پیمانهای جداگانه فقط بر اساس گزارشهای مصوب واحدهای خدمات مشاوره صلاحیتدار مجاز است.
ماده ۱۴ ـ گزارش شناخت
الف ـ در ارزیابی کارهای پیمانکاری یا تأمین کالا با برآورد بیش از بیست برابر نصاب معاملات متوسط، تهیه گزارش شناخت پروژه ضروری است. این گزارش باید به همراه استعلام به متقاضیان ارائه شود.
ب ـ گزارش شناخت پروژه شامل موارد زیر خواهد بود:
۱ ـ عنوان، مشخصات کلی، اهداف کیفی و کمی پروژه.
۲ ـ سازمان کارفرمایی.
۳ ـ برنامه زمانی کلی اولیه (متناسب با تعهدات موضوع مناقصه).
۴ ـ اطلاعات تأمین مالی پروژه.
۵ ـ اسناد فنی و نقشهها و اطلاعاتی که وضعیت پروژه را برای مناقصهگر از نظر شرایط کار تبیین کند.
۶ ـ برنامه تدارکاتی پروژه (تدارکات داخلی وخارجی) ، حسب مورد.
۷ ـ قوانین خاص و مقررات اختصاصی پروژه (نظیر بیمه یا الزامات ایمنی و زیست محیطی خاص)، حسب مورد.
ماده ۱۵ ـ ترجیح مناقصهگران داخلی
الف ـ امتیاز ارزیابی کیفی مناقصهگران خارجی با رعایت قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژهها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب ۱۳۷۵ ـ به ترتیب زیر تنزیل میشود:
۱ ـ امتیاز ارزیابی پیمانکاران خارجی همکار پیمانکار داخلی به نسبت سهم آنها در عدد ۹/۰ ضرب میشود.
۲ ـ امتیاز ارزیابی تأمینکنندگان خارجی همکار تأمینکننده داخلی به نسبت سهم آنها در عدد ۸۵/۰ ضرب میشود.
ب ـ ترجیـح مناقصـهگـران داخلی که بخشی از سهـام یا سهمالشـرکه آنهـا متعلـق به اشخاص خارجی باشد، مشروط بر آن است که میزان سهم یا مشارکت سهامداران یا شرکای داخلی در سود و زیان مشخص و بیش از پنجاه درصد باشد.
پ ـ در مناقصات مربوط به پیمانکاری ساخت و نصب، طرح و ساخت یا پیمانکاری عمومی که تأمین کالا بر عهده پیمانکار باشد و در پروژههایی که موضوع آنها احداث کارخانههای صنعتی، نیروگاهها و پروژههای صنعتی مشابه باشد، ترجیح مناقصهگران داخلی به ترتیب مذکور در جزء (۲) بند « الف» این ماده اعمال میشود.
فصل سوم ـ ارزیابی کیفی پیمانکاران
ماده ۱۶ (اصلاحی سال 1400)
الف ـ متن زیر به عنوان بند (ث) اضافه و عنوان بندهای (ث) و (ج) به (ج) و (چ) اصلاح میشود:
ث ـ در ارزیابی توان مناقصهگران برای قراردادهای مشارکت عمومی و خصوصی (تهیه فهرست سرمایهگذاران دارای توان) باید معیارهای زیر لحاظ شود:
۱ـ توان مالی متقاضی مانند دارا بودن توان تأمین (۲۰%) هزینههای پیش از بهرهبرداری در مواعد پیشبینیشده.
۲ـ دانش و تجربه در زمینه سرمایهگذاری.
۳ـ نظام تضمین کیفیت بهرهبرداری، احداث، ساخت، بهسازی یا توسعه حسب مورد.
۴ـ داشتن حسن سابقه در سرمایهگذاری یا دیگر بخشهای قرارداد حسب مورد.
ب ـ در انتهای بند (ج)، عبارت "پذیرش یا عدم پذیرش گروههای مشارکت باید در اسناد مناقصه صراحتاً اعلام شود. شیوه ارزیابی کیفی گروههای مشارکت نیز باید در اسناد مناقصه لحاظ شود." الحاق میشود.
پ ـ بند (چ) به شرح زیر اصلاح میشود:
چ ـ امتیازات پیمانکاران/ تأمینکنندگان فرعی در ارزیابی کیفی پیمانکار اصلی لحاظ میشود. تعویض پیمانکاران/ تأمینکنندگان فرعی امتیازآور صرفاً با موافقت دستگاه مناقصهگزار مجاز خواهد بود، مشروط به آن که امتیازات کاهش پیدا نکند.
ماده ۱۷ ـ ارزیابی تجربه پیمانکاران
الف (اصلاحی سال 1400) ـ ارزیابی تجربه پیمانکار (سابقه اجرایی) بر اساس اطلاعات مربوط به تعداد و نوع کارهای مشابه انجام شده در رشته و زمینه کار در ده سال گذشته تعیین میشود. حداکثر امتیاز در صورتی احراز میشود که چهار کار مشابه با حجم معادل یا بیشتر از موضوع مناقصه توسط پیمانکار اجرا شده باشد و برای مقادیر کمتر، امتیاز تجربه بهتناسب کاهش مییابد.
تبصره ـ اگر متقاضیان ارزیابی دارای تجربه قابل مقایسه با پروژه پیشنهادی باشند، نباید آنها را تنها به دلیل نداشتن تجربه اجرایی دقیقاً مشابه پروژه مورد مناقصه حذف کرد.
ب ـ در استعلام ارزیابی مناقصاتی که مبلغ برآوردی آنها بیش از یکصد برابر مبلغ معاملات متوسط باشد، برای امتیازدهی تجربه میتوان تعداد و حجم کارهای واجد امتیاز را کمتر از موارد مذکور در بند « الف» این ماده تعیین کرد.
ماده ۱۸ ـ ارزیابی حُسن سابقه در کارهای قبلی
الف ـ برای تعیین امتیاز حُسن سابقه در کارهای قبلی، اخذ اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته شامل نشانی و مقام مطلع در دستگاههای کارفرمایی، موضوع و مبلغ قراردادها و نام و نشانی دستگاه نظارت در آن قراردادها از طریق استعلام ضروری است.
ب ـ امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی نسبت به مواردی نظیر کیفیت کار، کفایت کادر فنی و زمانبندی پروژه تعیین میشود. سازمان موظف است در چهارچوب این بند نسبت به تهیه دستورالعمل برای ارزیابی کارهای پیمانکاران به وسیله کارفرمایان قبلی اقدام کند.
پ (اصلاحی سال 1400) ـ میانگین امتیاز ارزیابی کارفرمایان کارهای قبلی در ده سال گذشته، ملاک تعیین امتیاز یاد شده خواهد بود.
ت ـ امتیازهای مربوط به ارزشیابی دورهای مراجع معتبر، موضوع تبصره ماده (۱۰) تصویبنامه شماره ۴۸۰۱۳/ت ۲۳۲۵۱ هـ مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۸۱ درباره عملکرد پیمانکار میتواند جایگزین کسب اطلاعات موضوع بند « ب» این ماده شود.
ماده ۱۹ ـ ارزیابی توان مالی پیمانکاران
الف (اصلاحی سال 1400) ـ ارزیابی توان مالی پیمانکاران بر اساس اطلاعات حداکثر ده سال گذشته تعیین میشود.
ب ـ حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز میشود که مبلغ برآوردی مناقصه معادل یا کمتر از یکی از مقادیر زیر باشد:
۱ ـ پنجاه برابر مالیات متوسط سالانه یا هفتاد برابر بیمه تأمین اجتماعی قطعی یا علیالحساب پرداخت شده.
۲ ـ سه برابر درآمد ناخالص سالانه، مستند به صورت وضعیتهای قطعی یا موقت.
۳ ـ پنج برابر داراییهای ثابت، مستند به اظهارنامه مالیاتی یا گواهی بیمه داراییها یا دفاتر قانونی.
۴ ـ تأیید اعتبار از سوی بانک یا مؤسسات مالی و اعتباری معتبر تا سقف مبلغ موضوع مناقصه.
تبصره ۱ ـ بالاترین عدد کسب شده از جزءهای (۱) تا (۳) بند « ب» این ماده، مبنای محاسبات میباشد و در صورتی که بالاترین عدد محاسبه شده از مبلغ برآوردی مناقصه کمتر باشد، امتیار مالی به تناسب کاهش مییابد.
تبصره ۲ ـ در صورت ضرورت، نسبتهای فوق با توجه به شرایط اقتصادی و اجرایی با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئتوزیران بهنگام میشود.
ماده ۲۰ ـ ارزیابی توان تجهیزاتی
الف ـ نحوه تعیین امتیاز توان تجهیزاتی پیمانکاران با توجه به ماهیت کار و ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز در استعلام ارزیابی تعیین میشود. در صورتی که امکان تأمین حداقل ماشینآلات و تجهیزات مورد نیاز پروژه احراز شود، حداکثر امتیاز توان تجهیزاتی به پیمانکار تعلق میگیرد.
ب ـ در صورت نیاز پروژه به ماشینآلات خاص، کارفرما میتواند از پیمانکار نحوه تأمین ماشینآلات یاد شده را درخواست کند. در این قبیل موارد، پیمانکار میتواند بهجای اسناد مالکیت، موافقتنامه اجاره ماشینآلات را همراه با اسناد معتبر برای کارفرما ارائه کند.
ماده ۲۱ ـ ارزیابی توان فنی و برنامهریزی
الف ـ ارزیابی توان فنی و برنامهریزی پیمانکاران بر اساس حداقل معیارهای زیر انجام میشود:
۱ ـ کفایت کارکنان کلیدی.
۲ ـ توان برنامهریزی و کنترل پروژه.
ب ـ اگر در گزارش شناخت سازمان خاصی برای اجرای پروژه پیشنهاد شده باشد، در صورت معرفی کارکنان کلیدی صلاحیتدار، امتیاز جزء (۱) بند « الف» این ماده به متقاضی مربوط تعلق میگیرد. این امتیاز بر اساس نسبت تکمیل سازمان کارکنان کلیدی محاسبه میشود.
پ (اصلاحی سال 1400) - حداکثر امتیار مربوط به برنامهریزی و کنترل پروژه در صورتی احراز میشود که در سوابق ده ساله گذشته پیمانکار، حداقل دو پروژه بدون تأخیر غیرمجاز (تا تحویل موقت) وجود داشته باشد.
ماده ۲۲ ـ گواهینامه صلاحیت پیمانکاری
الف ـ در مناقصات پیمانکاری داخلی، مناقصهگران باید گواهینامه صلاحیت معتبر داشته باشند.
ب ـ مناقصهگزار در مناقصات پیمانکاری بینالمللی، برای مناقصهگران داخلی گواهینامه صلاحیت معتبر و برای مناقصهگران خارجی همکار پیمانکار داخلی، باید حسب مورد، گواهیهای صادر شده توسط اتاق بازرگانی کشور متبوع، مستندهای ثبتی، اسناد بیمه و عملکرد مالی، مجوزهای قانونی خاص و سوابق کار از کارفرمایان قبلی را درخواست کند.
تبصره ـ مناقصهگران خارجی برای ارزیابی کیفی، باید حداقل دو سال سابقه کار یا یک کار مشابه و مرتبط با موضوع مناقصه را انجام داده باشند.
ماده ۲۳ ـ ظرفیت کاری پیمانکاران
الف ـ ظرفیـت پیمـانکاران بـر اساس آییـننامه طبقـهبنـدی و تشخیـص صلاحیت پیمانکاران موضوع تصویبنامه شماره ۴۸۰۱۳/ت ۲۳۲۵۱ هـ مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۸۱ و اصلاحات بعدی آن تعیین، بهنگام و در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات منتشر خواهد شد.
ب ـ مناقصهگزار موظف است ظرفیت کاری پیمانکاران را طبق استعلام ارزیابی با استفاده از گزارشهای خوداظهاری و اطلاعات منتشر شده در پایگاه ملی اطلاعرسانی مناقصات بر اساس معیارهای زیر ارزیابی کند:
۱ ـ پایه و رشته پیمانکاری.
۲ ـ توان مالی، تجهیزاتی و تدارکاتی.
۳ ـ تعداد کارهای در دست انجام.
پ ـ ارجاع کارهای بیشتر از ظرفیت کاری پیمانکاران با شرایط زیر مجاز است:
۱ ـ ارجاع کار تا بیست و پنج درصد بالاتر از ظرفیت کاری پیمانکار، منوط به تأیید کمیته فنی ـ بازرگانی است.
۲ ـ در صورتی که تعداد پیمانکاران دارای ظرفیت در رشته و پایه موردنظر در فهرست کوتاه، کمتر از تعداد مذکور در جزء (۱) بند « الف» ماده (۱۰) این آییننامه باشد، مناقصهگزار میتواند فهرست کوتاه را با استفاده از سایر پیمانکارانی که ظرفیت کاری آنها تکمیل باشد یا پیمانکاران پایه بعدی از طریق ارزیابی کیفی تکمیل کند.
فصل چهارم ـ ارزیابی کیفی تأمینکنندگان
ماده ۲۴ ـ معیارهای ارزیابی تأمینکنندگان
الف ـ ارزیابی کیفی تأمینکنندگان بر اساس حداقل معیارهای زیر انجام میشود:
۱ ـ توان مالی.
۲ ـ ارزیابی مشتریان قبلی وحُسن شهرت.
۳ ـ استانداردهای تولید.
ب ـ اگر مبلغ برآوردی تأمین کالا بیش از بیست برابر نصاب معاملات متوسط باشد، علاوه بر معیارهای بند « الف» این ماده، باید معیارهای زیر نیز منظور شود:
۱ ـ نظام کیفیت و نحوه تضمین محصولات (گارانتی).
۲ ـ ظرفیت تولید.
پ ـ چنانچه به تشخیص مناقصهگزار معیارهای دیگری علاوه بر معیارهای یاد شده در بند « الف» این ماده لازم باشد، اهمیت وزنی و روش امتیازدهی باید در استعلام ارزیابی تشریح شود.
ماده ۲۵ ـ ارزیابی توان مالی تأمینکنندگان
الف ـ ارزیابی توان مالی تأمینکنندگان بر اساس اطلاعات حداکثر پنج سال گذشته تعیین میشود.
ب ـ حداکثر امتیاز توان مالی در صورتی احراز میشود که مبلغ برآوردی مناقصه معادل یا کمتر از یکی از مقادیر زیر باشد:
۱ ـ یکصد برابر مالیات متوسط سالانه، مستند به اسناد مالیاتهای قطعی و علیالحساب پرداخت شده.
۲ ـ بیست و پنج درصد فروش آخرین سال تولید، مستند به قراردادها و اسناد فروش یا صورتهای مالی تأیید شده.
۳ ـ ده درصد داراییهای ثابت، مستند به اظهارنامه رسمی یا گواهی بیمه داراییها.
۴ ـ تأیید اعتبار از سوی بانک یا مؤسسات مالی و اعتباری معتبر تا سقف مبلغ موضوع مناقصه.
تبصره ۱ ـ بالاترین عدد کسب شده از جزءهای (۱) تا (۳) بند « ب» این ماده، مبنای محاسبات میباشد و در صورتی که بالاترین عدد محاسبه شده از مبلغ برآوردی مناقصه کمتر باشد، امتیاز مالی به تناسب کاهش مییابد.
تبصره ۲ ـ در صورت ضرورت، نسبتهای فوق با توجه به شرایط اقتصادی و اجرایی با پیشنهاد سازمان و تصویب هیئتوزیران بهنگام میشود.
ماده ۲۶ ـ ارزیابی مشتریان قبلی
الف ـ برای تعیین امتیاز ارزیابی مشتریان قبلی از کالای مورد نظر، اخذ اطلاعات مربوط به نشانی مشتریان عمده، موضوع و مبلغ قراردادها از طریق استعلام ارزیابی لازم است.
تبصره ـ ارزیابی مشتریان قبلی از طریق خود اظهاری و ارائه مدارک لازم و با تشخیص و مسئولیت مناقصهگزار قابل پذیرش میباشد.
ب ـ امتیاز ارزیابی مشتریان قبلی با توجه به مواردی نظیر کیفیت کالا، عملکرد در دوره بهرهبرداری، کیفیت خدمات پشتیبانی و انجام بموقع تعهدات تعیین میشود.
پ ـ میانگین امتیاز ارزیابی مشتریان قبلی در حداکثر پنج سال گذشته، ملاک تعیین امتیاز یاد شده خواهد بود.
ماده ۲۷ ـ ارزیابی استانداردها
الف ـ اگر حداقل استانداردهای الزامی در استعلام ارزیابی قید شده باشد، متقاضیان باید حصول استانداردهای یاد شده را اثبات کنند. این استانداردها میتواند شامل استانداردهای کیفیت، استانداردهای تولید، نصب یا بهرهبرداری باشد. چنانچه استانداردهای لازم تأمین نشود، میتوان مناقصهگران فاقد شرایط را بدون در نظر گرفتن سایر معیارها رد کرد. ارائه اسناد و گواهینامههای معتبر یا بازدید کارشناسی میتواند ملاک عمل قرار گیرد. حتیالمقدور در صورت وجود استفاده از استانداردهای بومی و ایرانی اولویت دارد.
ب ـ اگر استانداردهای ترجیحی که کارایی، دوام و سایر ویژگیهای فنی کالا را بیش از حداقل مورد نیاز تأمین میکنند، در استعلام ارزیابی تعیین شده باشند، برای امتیازدهی استانداردها میتوان به روش متعارف (مذکور در بند « ب» ماده (۹) این آییننامه) عمل کرد و در این صورت، روش امتیازدهی باید در استعلام ارزیابی تشریح شود.
ماده ۲۸ ـ نظام تضمین کیفیت
الف ـ نظام تضمین کیفیت بر اساس گواهینامههای تضمین کیفیت نظیر سری ISO 9000 یا سایر گواهینامههای معتبر کیفیت تعیین میشود. در موارد خاصی که گواهینامههای تضمین کیفیت موجود نباشد، باید با توافق کارفرما و مناقصهگر روشهایی نظیر بیمهنامه یا بازرسی فنی حین ساخت پیشبینی شود.
ب ـ موارد زیر باید بر اساس خوداظهاری مناقصهگران تعیین شود. حداقلهای مربوط به هر مورد نیز باید حسب مورد در اسناد استعلام قید شود:
۱ ـ نحوه تضمین محصولات و گارانتی.
۲ ـ نحوه تأمین خدمات پس از فروش (وارانتی) در محل استفاده.
۳ ـ چگونگی بستهبندی و حمل و نقل.
۴ ـ چگونگی نصب.
۵ ـ آموزش کاربرد و نگهداری و تعمیرات.
ماده ۲۹ ـ ظرفیت تولید
ظرفیت تولید بر اساس بازدید، ارائه پروانهها یا مجوزهای تولید تعیین میشود. هرگاه اثبات شود که مناقصهگری به دلیل تکمیل ظرفیت تولید، قادر به تأمین کالای مورد مناقصه نیست، بدون در نظر گرفتن سایر معیارهای مندرج در ماده (۲۴) این آییننامه از فهرست کوتاه حذف میشود.