آیین نامه اجرایی ماده 61

مصوب 1398/11/21 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند: ۱ ـ قانون: قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ ـ با اصلاحات بعدی آن. ۲ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ. ۳ ـ مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی که به‌موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس‌شده و تحت نظارت بانک یادشده قرار دارد. ۴ ـ صندوق: صندوق‌هایی که به ‌موجب قانون تشکیل‌شده و یا دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا سازمان بورس و اوراق بهادار بوده و نسبت به ارایه خدمات حمایتی و ضمانتی به واحد تولیدی اقدام می‌نمایند. ۵ ـ واحد تولیدی: شخص حقیقی و یا حقوقی تولیدکننده کالا و یا خدمات که دارای مجوز فعالیت از مراجع ذی­صلاح باشند. ۶ ـ وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت. ۷ ـ ستاد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید. ۸ ـ کارگروه: کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان. ۹ ـ کمیته تخصصی: گروه‌های کاری که برای بررسی موضوعات محوله و ارایه خدمات کارشناسی به ستاد و کارگروه در سطح ملی و استانی حسب ضرورت تشکیل می‌شوند. ۱۰ ـ سامانه: سامانه‌ای که به‌صورت یکپارچه به سامانه‌های وزارت و سایر پایگاه‌های اطلاعاتی و الکترونیکی موردنیاز از دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات اعتباری و صندوق متصل بوده و فرآیند ثبت اطلاعات و گردش کار ستاد و کارگروه‌ها و نظارت در آن صورت می‌گیرد و مسئولیت نگهداری و راهبری آن به عهده وزارت است. ارایه اطلاعات بانکی با اعلام رضایت مشتری و از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر است. ماده ۲ ـ اعضای ستاد و کارگروه به شرح زیر می­باشد: ۱ ـ اعضای ستاد: اشخاص مذکور در تبصره ماده (۶۱) الحاقی قانون. ۲ ـ اعضای کارگروه: الف ـ استاندار (رییس کارگروه). ب ـ رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان (دبیر کارگروه). پ ـ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان (نماینده صاحب‌رأی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کارگروه). ت ـ سایر اعضای متناظر با اعضای ستاد. تبصره ـ ستاد، دبیرخانه و کارگروه می‌توانند حسب مورد و ضرورت از سایر تشکل‌های تخصصی و فراگیر و سایر دستگاه‌های اجرایی و یا اشخاص حقیقی خبره بدون حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت به عمل آورند. ماده ۳ ـ وظایف و اختیارات ستاد به شرح زیر می­باشد: ۱ ـ ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین، مقررات و ضوابط و رویه‌های مرتبط با تولید و خدمات در زمینه‌های تسهیل امور سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات، امور گمرکی، بانکی، مالیاتی، بیمه­ای، محیط‌زیستی، منابع طبیعی و سایر امور مرتبط با بخش تولید به مراجع ذی­صلاح. ۲ ـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل ‌و فصل مشکلات واحدهای تولیدی در راستای استمرار و ارتقای تولید و اشتغال. ۳ ـ هماهنگی، تدوین و پیشنهاد برنامه سالانه تأمین منابع مالی به منظور تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و سرمایه مورد نیاز واحدهای تولیدی (سرمایه ثابت و سرمایه در گردش) برای ارایه به مراجع ذی‌ربط. ۴ ـ بررسی پیشنهادات ارایه­شده از سوی واحدهای تولیدی جهت احیا و استمرار تولید و اشتغال ازجمله واحدهای در اختیار اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه و تملک شده توسط بانک‌ها و سایر دستگاه‌های اجرایی. ۵ ـ تعامل با دستگاه قضایی در جهت اجتناب محاکم از صدور احکام منجر به توقف تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی. ماده ۴ ـ دبیرخانه ستاد در وزارت صنعت، معدن و تجارت مستقر خواهد بود و دبیر ستاد با حکم رییس‌ ستاد تعیین می­شود و مسئولیت اداره دبیرخانه را بر عهده خواهد داشت. تبصره ـ دبیرخانه کارگروه‌ها در سازمان­های صنعت، معدن و تجارت استان مستقر خواهد بود. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان دبیر کارگروه است و مسئولیت اداره دبیرخانه و پیگیری مصوبات را برعهده دارد. ماده ۵ ـ وظایف و اختیارات کارگروه و دبیرخانه به شرح زیر می‌باشد: ۱ ـ بررسی و ارایه پیشنهاد به ستاد در چهارچوب بند (۱) ماده (۳) این آیین‌نامه. ۲ ـ اتخاذ تصمیم برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان در چهارچوب قوانین و مقررات. ۳ ـ تهیه پیشنهادهای لازم جهت تسهیل امور سرمایه­گذاری و تکمیل طرح­های نیمه­تمام و ارایه آن به ستاد. ۴ ـ ارایه پیشنهادهای مرتبط با توسعه صادرات یا اصلاح مقررات گمرکی به ستاد. ۵ ـ بررسی پیشنهادات ارایه­شده از سوی واحدهای تولیدی برای احیا و استمرار تولید و اشتغال واحدهای تولیدی، از جمله واحدهای در اختیار اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه و تملک­شده توسط بانک‌ها یا سایر دستگاه‌های اجرایی. ۶ ـ پیگیری درخواست واحدهای تولیدی درخصوص عدم اجرای مصوبات ستاد و کارگروه­های استانی، برای رسیدگی خارج از نوبت در مراجع ذی‌صلاح. ۷ ـ پایش آخرین وضعیت واحدهای تولیدی و ارایه گزارش­های منظم سه ماهه به ستاد. تبصره ـ تصمیمات کارگروه در چهارچوب اختیارات دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجرا است. در مواردی که دستگاه ذی‌ربط برخی از تصمیمات کارگروه را مغایر با قوانین و مقررات بداند، موظف است ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ تصمیمات یادشده، مراتب را با ذکر دلیل برای ستاد ارسال ­نماید. ماده ۶ ـ نحوه تشکیل جلسات ستاد و کارگروه، ساماندهی جریان کار ستاد، دعوت از اعضای ستاد، تنظیم دستور جلسات، ثبت و نگهداری مذاکرات و هماهنگی بین دستگاهی به موجب آیین‌نامه داخلی ستاد خواهد بود که در اولین جلسه ستاد به تصویب خواهد رسید. ماده ۷ ـ مصوبات ستاد با رأی اکثریت وزرا و رؤسای دستگاه‌های اجرایی (ثابت و غیرثابت مدعو) نافذ و اجرایی می‌شود. مصوبات اعضای کارگروه‌ها، متناظر با اعضای ستاد مذکور طبق همین حکم نافذ و اجرایی است. ماده ۸ ـ همه فرآیندها از طریق سامانه‌ای که ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه ایجاد خواهد شد، انجام می‌شود. ضوابط این سامانه به تصویب ستاد می‌­رسد و توسط رییس ستاد ابلاغ می‌شود. تبصره ـ در صورتی که به هر دلیل امکان ثبت اطلاعات توسط متقاضی در سامانه فراهم نباشد، دبیرخانه کارگروه و یا ستاد موظف است درخواست متقاضی را دریافت و راساً نسبت به ثبت آن در سامانه اقدام نماید. ماده ۹ ـ تصویب‌نامه شماره ۱۸۱۵۱/ت ۵۰۷۲۰ ﻫـ مورخ ۱۹/۲/۱۳۹۴ لغو می­‌شود.