آیین نامه داخلی نحوه تشکیل و اداره کمیسیون های کانون وکلای دادگستری مرکز

مصوب 1393/11/19 همراه با اصلاحات و الحاقات اخیر
فصل اول - اعضای کمیسیون ماده 1 اعضای کمیسیون های کانون وکلای دادگستری استان یزد بر حسب اقتضاء و نیاز هر کمیسیون بین پنج تا پانزده نفر می باشند که از میان وکلا و کارآموزان وکالت دادگستری عضو کانون استان یزد با شرایط زیر از سوی هیأت مدیره انتخاب می شوند و تا برگزیدن اعضای جدید و تداوم شرایط عضویت، به کار خود ادامه می دهند : الف- محکومیت انتظامی از درجه سه به بالا نداشته باشند ب- تمرکز امور وکالتی در محل اشتغال داشته باشند ج- ارائه تاییدیه وکیل سرپرست توسط کارآموزان. تبصره یک: درصورتیکه تعداد متقاضیان برای عضویت در هر کمیسیون بیش از تعداد مورد نیاز باشد، اولویت با وکلای پایه یک دارای سابقه بیشتر می باشد مگر اینکه به تشخیص هیات مدیره ، وکیل پایه یک با سابقه کمتر یا کارآموز وکالت از برجستگی ها – توانمندی ها و شایستگی های خاص برخوردار باشد. تبصره دو:عضویت کارآموزان در هر کمیسیون نباید از یک/ سوم تعداد کل اعضای آن کمیسیون بیشتر باشد. بدیهی است عضویت کارآموزان وکالت در برخی از کمیسیون ها با توجه به ضوابط قانونی و همچنین تشخیص هیات مدیره مجاز نخواهد بود. فصل دوم : وظایف و نحوه انتخاب مسوولان کمیسیون ماده 2 پس از انتخاب اعضای هر کمیسیون توسط هیأت مدیره، ابلاغ اعضای منتخب صادر و توسط رئیس یا نایب رییس کانون، امضاء و ظرف یک هفته پس از انتخاب، به منتخبین ابلاغ می شود. ماده 3 اولین جلسه کمیسیون به دعوت رئیس یا نایب رئیس کانون ، ظرف بیست روز پس از انتخاب اعضا برگزار می گردد. ماده 4 اولین جلسه کمیسیون با تصدی مسن ترین عضو به عنوان رییس جلسه و جوان ترین عضو به عنوان منشی اداره خواهد شد. ماده 5 در اولین جلسه کمیسیون،این آئین نامه توسط دفتر امور کمیسیون ها تکثیر و در اختیار اعضا قرار می گیرد. ماده 6 اداره کمیسیون بر عهده مسئول، دبیر و منشی می باشد. ماده 7 رأی گیری برای انتخاب مسئول کمیسیون ودبیر و منشی منوط به حضور دوسوم کلیه اعضا می باشد. در صورتی که این نصاب در جلسه اول حاصل نگردد رأی گیری به جلسه بعدی موکول می شود ، حد نصاب جلسه دوم مانند جلسات عادی کمیسیون است رأی گیری مخفی و با ورقه انجام می شود. در سایر موارد رأی گیری علنی است مگر لااقل یک سوم اعضای حاضر در جلسه متقاضی رأی گیری مخفی باشند که در این صورت رأی گیری با ورقه انجام می شود. ماده 8 هر یک از کسانی که داوطلب سمت های کمیسیون باشد در صورت تمایل می تواند ظرف پنج دقیقه خود را به سایر اعضا معرفی نماید. ماده 9 مدت تصدی سمت های کمیسیون در صورت تداوم شرایط عضویت یک سال است و در آغاز سال دوم مجددا انتخابات برگزار می شود. ماده 10 مسئول کمیسیون ، برگزاری و اداره جلسات، پیگیری اجرای مصوبات هیات مدیره و سایر موارد مربوطه ارجاعی از هیأت مدیره را بر عهده دارد. ماده 11 تقریر صورت جلسات ؛ شامل خلاصه مذاکرات، مصوبات ، ثبت اسامی حاضرین و غایبین، ثبت ورود و خروج اعضا و نیز آگاه سازی اعضا از دستور کار جلسات برعهده منشی است. فصل سوم : نحوه اداره جلسات کمیسیون ماده 12 هر کمیسیون لااقل 2 جلسه در ماه برگزار می کند. محل برگزاری جلسات کمیسیون در محل کانون وکلای دادگستری استان یزد می باشد. ماده 13 جلسات کمیسیون با حضور بیش از نصف اعضاء رسمیت می یابد و در صورت عدم حصول حد نصاب، افراد حاضر، مراتب را صورتجلسه و امضاء می نمایند. ماده 14 تصمیمات کمیسیون که ایجاد تعهد حقوقی ، قانونی و مالی برای کانون مینماید و نیز تصمیماتی که واجد وصف مالی می باشد ، با رای موافق دو/سوم اعضای حاضر و پس از تصویب هیات مدیره کانون معتبر میباشد و سایر مصوبات کمیسیون با موافقت بیش از نصف اعضا حاضر اعتبار دارد. ماده 15 در جریان برگزاری جلسات کمیسیون، هنگام بررسی هر دستور جلسه تا زمانی که نسبت به پیشنهاد مطروحه تعیین تکلیف نشده باشد پیشنهاد دیگری قابل بررسی نیست و طرح پیشنهاد جدید مستلزم تعیین تکلیف نهایی یا موقت در خصوص پیشنهاد قبلی است. ماده 16 هر پیشنهاد برای اینکه در کمیسیون مطرح شود، لازم است حداقل مورد حمایت کتبی 2 عضو از حاضرین قرار بگیرد. ماده 17 در جریان مذاکرات درباره هر پیشنهاد، هر یک از اعضا حق دارد حداکثر دو بار و هر بار به مدت سه دقیقه صحبت کند. پیشنهاد تغییر در زمان و تعداد نطق و کفایت مذاکرات با موافقت مسئول کمیسیون می باشد. ماده 18 عدول از مصوبات قبلی کمیسیون و هر گونه تغییر یا اصلاحی در آن ، مستلزم کسب رأی دو سوم آراء حاضرین و پس از تصویب هیات مدیره کانون امکان پذیر می باشد. ماده 19 در پایان هر جلسه بر اساس طرح و پیشنهاد هر یک از اعضاء و تصویب بیش از نصف حاضرین، دستور جلسه بعدی مشخص می شود. مسئول کمیسیون نیز می تواند در صورت ضرورت، موضوعی را به دستور جلسه آتی اضافه و اعلام نماید. ماده 20 فهرستی از خلاصه مصوبات کمیسیون به انضمام لیست حضور و غیاب کلیه اعضا توسط منشی هر سه ماه یکبار استخراج و ضمن تسلیم یک نسخه به هر یک از اعضای کمیسیون ، نسخه ای جهت اطلاع و اقدام لازم به هیأت مدیره کانون ارسال می گردد. ماده 21 هر یک از اعضای کمیسیون که بیش از 3 جلسه متوالی و یا 5 جلسه متناوب در جلسات کمیسیون غیبت کنند مستعفی تلقی و پس از آن حق شرکت در جلسات را ندارد. مگر اینکه متعاقب تقاضای عضو مستعفی، موجه بودن غیبت وی توسط هیات مدیره کانون احراز شود که در اینصورت عضویت وی اعاده می گردد. ماده 22 چنانچه به هر دلیلی ادامه عضویت یک یا چند نفر از اعضا کمیسیون متعذر یا متعسر و غیر مقدور گردد، هیات مدیره کانون ظرف یک هفته نسبت به معرفی عضو یا اعضا جایگزین اقدام خواهد نمود. ماده 23 هر کمیسیون موظف است ظرف 15 روز پس از تشکیل ، نسبت به تهیه وتدوین شرح وظایف و تبیین اهداف واختیارات خود اقدام و جهت تصویب به هیات مدیره ارائه نماید. ماده 24 تصمیمات و مصوبات کمیسیون که مغایر با قوانین ومقررات و نیز مصوبات هیات مدیره باشد، توسط هیات مدیره ملغی خواهد گردید.