اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران

مصوب 1394/06/01 - هیات وزیران
فصل اول ـ کلیات ماده ۱ ـ به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت­ های شغلی ایثارگران شامل خانواده شاهد (پدر، مادر، همسر و فرزند)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران که در این اساسنامه به اختصار «صندوق» نامیده می­شود به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل تشکیل و براساس مفاد این اساسنامه فعالیت می­کند. ماده ۲ ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و در مراکز استان­ها با تصویب هیأت امنا می­تواند شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید. ماده ۳ ـ وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر تعیین می­شود: الف ـ اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران. ب ـ اعطای تسهیلات اعتباری به صورت قرض­الحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای ایثارگران. ج ـ کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیت­های زیرساخت اشتغال و اجرای برنامه­های حمایت از مجریان طرح­های خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران. د ـ کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح­های اشتغال­زا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط. تبصره ـ اجرای وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاست­های شورای­عالی اشتغال صورت خواهد گرفت. ماده ۴ ـ منابع مالی صندوق عبارت است از: الف ـ بودجه عمومی دولت ب ـ وجوه برگشتی از محل اقساط وام­های اشتغال پرداختی به ایثارگران (وجوه اداره شده) ج ـ سایر منابع بـنیاد شهید و امور ایثارگران (منابع داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران) د ـ هدایا و کمک­های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی فصل دوم ـ ارکان صندوق ماده ۵ ـ ارکان صندوق به شرح زیر تعیین می­شود: الف ـ هیأت امنا ب ـ هیأت‌مدیره ج ـ مدیرعامل د ـ بازرس ماده ۶ ـ اعضای هیأت امنای صندوق به شرح زیر تعیین می­شود: الف ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (رئیس) ب ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذی­ربط وی ج ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی­ربط وی د ـ وزیر اموراقتصادی و دارایی یا معاون ذی­ربط وی هـ ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامه­ریزی کشور یا معاون ذی­ربط وی و ـ رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذی­ربط وی ز ـ یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکل­های ایثارگران تبصره ـ یکی از معاونان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به انتخاب ایشان به عنوان دبیر هیأت امنا تعیین می­شود. ماده ۷ ـ جلسات هیأت امنای صندوق حداقل سالی دو بار با دعوت رئیس هیأت امنا و یا با تقاضای مدیرعامل تشکیل خواهد شد. ماده ۸ ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا به شرح زیر تعیین می­شود: الف ـ نظارت بر فعالیتهای صندوق و سیاستگذاری و تعیین خط مشی صندوق. ب ـ بررسی و تصویب برنامه­های اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیأت‌مدیره. ج ـ تصویب بودجه سالانه و متمم و اصلاحیه آن، صورت­های مالی و تشکیلات صندوق. د ـ تأیید پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه آن به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی تصویب. هـ ـ تأیید پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی. و ـ تصویب ایجاد شعبه و نمایندگی و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق. ز ـ انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیأت‌مدیره. ح ـ بررسی گزارش­های سالانه هیأت‌مدیره. ط ـ تصویب آیین­نامه­های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آیین­نامه­های مورد نیاز صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط. ی ـ بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیأت‌مدیره پیشنهاد می­گردد. ک ـ سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به عهده هیأت امنا می­باشد. ماده ۹ ـ در موارد ضروری جلسات هیأت امنا به طور فوق­العاده به پیشنهاد رئیس هیأت امنا یا به درخواست هیأت‌مدیره تشکیل خواهد شد. ماده ۱۰ ـ جلسات هیأت امنا با حضور رئیس و چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضرین معتبر خواهد بود. ماده ۱۱ ـ هیأت‌مدیره مرکب از پنج نفر عضو است که دو نفر آن عضو علی البدل می­باشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب هیأت امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا منصوب می­شوند. هیأت‌مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت‌مدیره انتخاب می­نماید. تبصره ۱ ـ انتخاب مجدد اعضای هیأت‌مدیره برای دوره یا دوره­های بعد بلامانع است. تبصره ۲ ـ جلسات هیأت‌مدیره حداقل هر ماه یکبار با دعوت کتبی رئیس هیأت‌مدیره تشکیل و با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسمیت می­یابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود. تبصره ۳ ـ شرکت اعضای هیأت‌مدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأت‌مدیره و بدون اطلاع قبلی تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه غیر متوالی (در طول یک سال) در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود. تبصره ۴ ـ در صورت فوت، استعفا، عزل، حجر و یا هرگونه ممنوعیت قانونی هر یک از اعضای هیأت‌مدیره، هیأت امنا مطابق مقررات این اساسنامه تصمیم­گیری خواهد نمود. ماده ۱۲ ـ وظایف و اختیارات هیأت‌مدیره به شرح زیر تعیین می­شود: الف ـ پیگیری و اجرای مصوبات و امور محوله از سوی هیأت امنا. ب ـ انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به رئیس هیأت امنا به منظور انتصاب. ج ـ پیشنهاد آیین­نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تصویب. د ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خط­مشی سالانه صندوق و ارایه به هیأت امنا برای تصویب. هـ ـ ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیأت امنا. و ـ ارایه پیشنهاد انحلال صندوق به هیأت امنا. ز ـ تصویب گزارش­های مربوط به عملکرد و صورت­های مالی صندوق که توسط مدیرعامل به صورت سالانه یا فوق­العاده ارایه می­شود. ح ـ ارایه گزارش سالانه به هیأت امنا و گزارش مالی به حسابرس مستقل و بازرس. ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمان­ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانک­ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط. ی ـ اتخاذ تصمیم و پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق. ماده ۱۳ ـ مدیرعامل از بین اعضای هیأت‌مدیره یا خارج از آن برای مدت سه سال از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد و انتخاب هیأت‌مدیره و توسط رئیس هیأت امنا منصوب می­گردد و انتصاب مجدد وی برای دوره­های بعد بلامانع است. ماده ۱۴ ـ مدیرعامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیأت‌مدیره و در چارچوب اساسنامه به وی تفویض می­گردد نماینده صندوق محسوب شده و دارای وظایف و اختیارات زیر می­باشد: الف ـ اجرای مصوبات هیأت‌مدیره و انجام امور اجرایی صندوق. ب ـ نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاه­های دولتی و غیردولتی و نیز اقامه هرگونه دعاوی حقوقی و جزایی و دفاع از دعاوی مطروحه در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به غیر. ج ـ ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیأت‌مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط. د ـ تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیأت‌مدیره. هـ ـ افتتاح و بستن حساب در بانک­ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیأت‌مدیره. و ـ انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (۱۶) این اساسنامه و سایر قوانین و مقررات مربوط. ماده ۱۵ ـ هیأت امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک مؤسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علی­البدل برای مدت یک سال انتخاب می‌نماید. فصل سوم ـ سایر مقررات ماده ۱۶ ـ کلیه قراردادها، چک­ها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره به تعیین هیأت‌مدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است. ماده ۱۷ ـ سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می­ باشد. اولین سال مالی از بدو تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال می­باشد.